SHWE MANN - fotografert under et møte i Australia for noen år siden. (Foto: Australian Department of Foreign Affairs and Trade website – www.dfat.gov.au)

Regimet i Myanmar har stengt flere medier med bånd til avsatt partileder

Frykten øker for at demokratiseringen stanser opp.

Naypyitaw (NTB-Reuters): Regimet i Myanmar har stengt flere medier med bånd til den avsatte lederen av regjeringspartiet, Shwe Mann.

Shwe Mann falt i unåde hos landets militære ledelse da han i juni støttet et initiativ for å endre grunnloven, noe som ville ha begrenset de militæres makt i landet.

Regjeringspartiet USDP består i stor grad av tidligere militære og er med dagens grunnlov sikret flertall i nasjonalforsamlingen.

Partiet overtok regjeringsmakten etter militærjuntaen i 2011, og juntalederen Thein Sein hengte generaluniformen i skapet og ble utnevnt til president.

Omringet partikontor

Tidligere i uka omringet soldater partihovedkvarteret, og kort tid etter ble det opplyst at Shwe Mann var avsatt. Partisekretær Maung Maung Thein led samme skjebne.

Myndighetene i landet har nå stengt en dagsavis og et tidsskrift som har vært drevet av USDP, fordi de to redaksjonene angivelig har forsvart Shwe Manns politiske linje.

En radiostasjon med bånd til Shwe Manns svigerdatter er også tatt av lufta, og frykten øker for at sterke krefter er i ferd med å reversere det som i utgangspunktet ble sett på som lovende, demokratiske reformer.

Godt forhold

Shwe Mann har hatt et godt forhold til fredsprisvinner Aung San Suu Kyi, som ble fraranet valgseieren av de militære etter at Nasjonalligaen for demokrati (NLD) vant valget i 1990.

Opposisjonslederens forhold til president Thein Sein betegnes derimot som kjølig og hun har gjentatte ganger anklaget ham for manglende reformvilje.

8. november skal det holdes nytt valg i Myanmar, men dagens grunnlov hindrer Suu Kyi fra å stille til valg som president.

(©NTB)

Til toppen