Regionsjefen i vest erkjenner at NRK er litt for tunge på labben. Nå skal Kai Aage Pedersen (51) få tre redaksjoner til å jobbe smartere

Den nye regionredaktøren mener NRK ikke har gjort nok for å omstille seg. – Jeg er ikke i tvil om at vi burde kommet lengre.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

NRK regionaliserte sine kontorer tidligere i år og en av de som skal sitte i ledergruppa, er Kai Aage Pedersen.

51-åringen, med bakgrunn som utviklingssjef i distriktsdivisjonen i NRK, startet nylig i jobben med å lede region vest, som organiserer distriktskontorene i Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland.

Han er opptatt av utvikling og mener mediebransjen - og NRK - tar til seg ny teknologi for tregt:

– Da jeg jobbet som utviklingssjef, jobbet vi med noe som het «morgendagens nyhetsdesk». Da sa vi at «når vi ser tilbake på dette om tre år, er vi helt sikre på at vi ikke har gjort nok», og det stemmer. Jeg er ikke i tvil om at vi burde kommet lengre, sier han.

Faktaboks:

Kai Aage Pedersen (51) er nylig tilsatt regionredaktør i NRK Vest. Bor i Førde, men ukependler til Bergen. Er samboer og har to voksne barn, samt at han er reservepappa til tre.

Startet som journalist i Sogn Avis før han kom til NRK i 1992 - der han har vært siden - bare med et avbrekk på 2,5 år som redaktør i Sogn Avis i 2001-2003.

Han har vært distriktsredaktør i NRK Sogn & Fjordane to ganger, redaksjonssjef samme plass, utviklingssjef i distriktsdivisjonen i NRK, video- og radiojournalist samt satiremaker på P1 sine distriktssendinger i Sogn & Fjordane med programmet «Vekas Fjogning».

Svære logistiske utfordringer

Medier24 møter han på kontoret i Bergen - halvveis mellom sentrum og Flesland. Om under ett år skal disse overdimensjonerte kontorene stå tomme, når NRK Hordaland samlokaliserer med TV 2, Bergensavisen, Bergens Tidende, deler av Universitetet i Bergen og Vizrt i Media City Bergen.

I den nye medieklyngen skal de ta imot ny teknologi, som nesten ikke er ferdig utviklet ennå. Og det er nettopp slike ting norsk mediebransje og NRK må stå i spissen for, mener Pedersen.

– Generelt sett er NRK litt for tunge på labben. Vi konkurrerer mot nye aktører som har helt andre kostnadsstrukturer enn det vi har, de tar i bruk ny og lett teknologi på en - ofte - bedre måte enn NRK.

Pedersen sier det er en voldsom logistikk som skal på plass før flyttingen 1. oktober 2017. Mange på huset ser nok fram til å være over med å tømme huset, finne ut hva som skal digitaliseres, avhendes, lagres og gjenbrukes. 

– Det blir spennende og forhåpentligvis noe nytt som vi kan få flere gode ideer ut av. Det blir ikke kontor, slik det er i dag, men «clean desk»-prinsippet. Vi skal få til mer på tvers av fagmiljøene, som skal inspirere hverandre i større grad - håpet er at det skal komme innovative prosjekter ut av det, sier han.

Færre ansatte

Pedersen er bestemt på at NRK må tenke strategisk og fremoverlent. 51-åringen er opptatt av at NRK må ha spissa miljøer, som tar i bruk ny teknologi raskt, som NRK Beta, men at de også må kunne anvende den teknologien ute i distriktene.

Den samme digitaliseringen har ført til at det er behov for færre hender i mediebransjen, noe også NRK må belage seg på fremover, mener han:

– Jeg er grunnleggende optimist. Når man har fått gjort noe med de tunge kostnadsstrukturene og digitalisert hele kjeden, tror jeg det kommer til å vokse fram sterke mediebedrifter, men med færre tilsette. Den digitale produksjonen vil heller ikke kreve så mange tilsette som den gamle analoge produksjonen gjorde.

– Må NRK kutte mer - slik mange av medieaktørene rundt dere gjør nå?

– NRK har blitt færre. Vi håper på best mulig rammevilkår i fremtiden, men vi lever også i et kundeforhold med brukerne, som blir gjenspeiles i rammene vi får fra Stortinget. Hvis vi ikke leverer innhold som publikum i hele landet vil ha, får vi andre rammer.

Nylig ble det kjent at NRK scorer høyest i Ipsos sin omdømmemåling i Norge. Faktisk har aldri NRK hatt en så sterk merkevare som de har i dag:

– Men det er nettopp den posisjonen som er livsfarlig å være i, for vi kan ikke sette oss i godstolen og tenke at dette går bra. Det er for mange røde lamper i bransjen, sier Pedersen.

Savner humor og satire

Kai Aage Pedersen er nå leder og har ansvaret for mange titalls ansatte. Men når Medier24 blir med ham inn i radiostudioet, skjer det noe med lederen. Han kjenner på et savn.

– Egentlig er jeg radiomann. Hver eneste fredag klokka kvart på fem, hadde vi en sending som het Vekas Fjogning. Det var fylt med humor og samfunnskritikk. Lokal satire og jeg savner det virkelig.

– Nå som du er sjef, kan du ikke bare starte opp igjen da? Det er du som bestemmer?

– Haha, hadde det vært så enkelt. Jeg har utrolig lyst, men jeg skal ikke prakke mine nostalgiske prosjekter over på mine ansatte. Det er en tid for alt. Apropos tid, så har jeg heller ikke tid til dette, så nei. Kanskje det blir en podcast på fritiden, hvem vet, smiler han lurt.

Regionredaktøren sier det ble litt sausete med roller og journalistikk da han holdt på på slutten, men at det er viktig at distriktsredaktørene - som han da var - er synlige. Dette er også noe han ønsker å bringe fremover for sine tre redaktøransatte.

– NRK-ledere er ofte for gjemt bort. De skal bli mer operative og stå mer i samfunnsdebatten. Det er viktig for meg. NRK skal være åpne, modige og troverdige og vi må være med å diskutere vårt oppdrag. Men det gjør jeg sannsynligvis best som regionredaktør og ikke klovnemaker i Vekas Fjogning, ler han avslutningsvis.

Powered by Labrador CMS