Rekordår i TVNorge: Nå tjener de mer enn TV 2

21 prosent i pluss.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Oslo (NTB): 2014 ble et rekordår for TVNorge og eierne Discovery Networks Norway. Kanalen tjente bedre enn TV 2.

TVNorge fikk et regnskapsmessig driftsresultat i 2014 på 324 millioner kroner. Resultatmarginen var på 21 prosent, skriver Dagens Næringsliv.

– 2014 ble nok et fantastisk år for oss. Vi setter ny omsetningsrekord, bunnlinjerekord og seerrekord for femte år på rad. Utviklingen vi har vært igjennom siden vi tok noen enkle strategiske grep og la om kursen i 2009, har vært et eventyr, sier administrerende direktør Harald Strømme i Discovery Networks.

Selskapet fikk et driftsresultat på 500 millioner kroner, en vekst på 52 prosent fra året før. Av dette tok Discovery Networks 176 millioner som sin andel.

Hovedkonkurrenten TV 2 fikk til sammenligning et driftsresultat i 2014 på 285 millioner kroner, 39 millioner mindre enn TVNorge.

Hovedårsaken til TVNorges økonomiske suksess de siste årene er at selskapet har fått langt flere seere som kanalen kan tilby sine annonsører.

Kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy i TV 2 understreker at TV 2 ikke kan sammenlignes med TVNorge, og viser blant annet til at TV 2 har et omfattende allmennkringkastertilbud, en veldig stor nyhetsoperasjon, og at de er veldig store på sport, noe som krever store ressurser og er vanskelig å få lønnsomt.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS