Faksimile av Medier24.com fredag - og Google Analytics-oversikt over antall brukere per måned.

Rekordsommer for Medier24: Nærmer seg 70.000 unike brukere i juli

Virale topper og jevn trafikkvekst bidrar til å befeste posisjonen.

ALLEREDE EN UKE før måneden er oppe, kan vi slå fast at juli blir fantastisk for Medier24.com:

Per fredag ettermiddag har nettavisen over 68.000 unike brukere på de drøye tre ukene som har vært i juli.

Det er dobbelt så mye som tidligere rekorder - og selvsagt noe vi (jeg) er meget fornøyd med!

Trafikken viser for øvrig at siden 15. desember 2014, har hele 215.273 unike brukere besøkt Medier24.com.

Det begynner å nærme seg snart fem prosent av rundt fem millioner nordmenn, og får være et greit drøyt første halvår.

Mediebloggen

DEN OBSERVANTE leser vil ha lagt merke til både én og to saker om at det kan bli litt stillere på Medier24 i sommer enn ellers i året.

Og det har da også vært sant:

Jeg har tatt mange halve feriedager, noen hele og flere stille helger siden St. Hans.

Men kanskje har litt mindre tid til rådighet, ført til enda hardere og bedre prioriteringer.

Og en enda mer «ekstrem» versjon av det som har vært strategien hele veien:

1. Mye småstoff og notiser som ikke tar mye tid. 

2. Noen «ordentlige» saker og reportasjer på toppen.

3. Kommentarer, debatt og meningsutveksling.

SAGT PÅ EN annen måte:

Enten må saken gå fort. Eller være så viktig og/eller gi så mye trafikk at den er verdt å bruke tid på.

Saker som tar mye tid og som ikke blir lest, er tross alt ingen god strategi.

Så i sommer har jeg måttet velge bort både halvgode og gode saker, fordi jeg ikke har rukket dem. (Noen av dem ligger fortsatt i bunken og kommer når jeg får tid!).

Jeg har skrevet enda raskere og litt færre notiser. Og jaktet aktivt på andres meninger og gode kommentarer.

Slik har det kanskje blitt en god og interessant miks.

Google Analytics og antall unike brukere per måned for desember til og med juli. (Trykk for større bilde).
Google Analytics og antall unike brukere per måned for desember til og med juli. (Trykk for større bilde).

LISTA OVER de mest leste sakene på Medier24 i sommer forteller i hvert fall om stoff som blir lest.

Aller mest lest i juli er faktisk en av de korteste: En liten påminnelse fra Dagbladets nettsjef Eugene Brandal Laran om å vise varsomhet når man deler bilder av folk, særlig barn, som er «savnet». Denne saken gikk særdeles godt og viralt i sosiale medier:

Mediekritikk er som kjent også godt stoff, og norske mediers Hellas-dekning har vært utsatt for god kritikk. Toralf Sandåkers skarpe gjennomgang er nest mest lest på Medier24 i sommer:

Tredje mest leste sak i sommer, var intervjuet med journalist og tegner Sverre Bjørstad Graff om hans seriesuksess Absurdgalleriet:

Av andre godt leste saker er blant annet blogg-debatt, 22/7-forsider og kritikk fra Facebooks norske sjef:

Medier24s sommerprat har også vært jevnt over meget godt lest. Aller mest lest var et av de første, intervjuet med VGs teknologisjef Espen Sundve:

Flere andre har også vært godt lest. Les alle Mediesommer-pratene her!

NOE AV SUKSESSEN i sommer kommer kanskje av at leserne nå er på ferie og ligger på en eller annen strand med mobilen og stadig større feriekvote fra Telenor.

I juli kommer nemlig 70 prosent av all trafikk fra mobil, mot litt over 50 prosent tidligere i år. 20 prosent kommer fra desktop, 10 fra tablet.

Og Facebook er uten tvil den definitivt viktigste trafikkdriveren: 65 prosent av alle sidevisninger i juli kom fra Facebook på mobilen.

Ytterligere 11 prosent kom fra Facebook på andre plattformer.

Med andre ord er Facebook på ingen måte dødt - og det er fullt mulig å nå fram i de såkalt umulige algoritmene.

DEN GODE JULI-måneden tar Medier24 med seg videre for å sette full fart i høst.

Det gjør jeg med spennende planer, som kan hende vil inkludere samarbeid med andre aktører.

Og kanskje en liten utvidelse av dekningen til andre stoffområder.

Det handler om at mediebransjen ikke lenger kan og bør dekkes med å skrive kun om journalistikk, TV-distribusjon, FM og typografi.

Ny teknologi og nye former for markedsføring gjør at medier, kommunikasjon, PR, underholdning, teknologi og ikke minst sosiale medier, «glir inn i hverandre».

Både en journalist, redaktør og selger bør følge med på teknologi, kommunikasjon og nye reklametrender. Og utviklingen i mediebransjen er selvsagt viktig for alle som driver med PR, kommunikasjon og reklame. For å nevne noen «krysninger».

I DET SPENNET er målet å levere stadig bedre og enda mer relevant innhold. Fra og for både Akersgata, Alta og Andenes.

En stor tusen takk til de mange som har besøkt Medier24 så langt og gjort dette mulig.

Og på forhånd takk for både besøk, trafikk, tips og innspill!

Til toppen