Ronny Lieblein blir ny sjef for kinoreklamebyrået Media Direct Norge

Overtar et selskap i stor vekst, i en bransje på framgang.  

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Ronny Lieblein har fått jobben som ny administrerende direktør for Media Direct Norge. Det melder selskapet torsdag formiddag.

Lieblein skal lede Norges største salgsselskap for kinoreklame, som hadde en omsetningsvekst på 17,5 prosent i 2015.

Lieblein har vært ansatt i Media Direct Norge i 20 år. De siste 15 årene har han vært salgs- og markedssjef i selskapet.

Det er Bjørn Erling Ottersen som nå går av som direktør for Media Direct Norge. Ottersen har vært i Media Direct i 30 år. Han startet som økonomisjef i 1986 og han ble leder i selskapet fra januar 1989.

- Lieblein får nå ansvaret for å skape nye tilbud samt plattformer til annonsørene i det norske kinomarkedet, heter det i meldingen.

Et kinomarked som for øvrig var blant vinnerne i det norske kanalmarkedet for reklameomsetning i 2015, både hos IRM og hos Mediebyråforeningen.

Ronny Lieblein tror at Media Direct Norge og kinoreklame-markedet skal vokse videre.

- Tallene viser at kino-reklame har en sterk effekt – og stadig flere annonsører velger å satse på formidling av sitt budskap på kinoene rundt omkring i Norge.  Vi har mange muligheter for skreddersøm for annonsøren, og jeg er overbevist om at vi skal skape vekst de kommende årene, sier Lieblein.

Media Direct Norge eies av Egmont-selskapet Nordisk Film. Selskapet har en markedsandel i Norge på rundt 56 prosent. Media Direct Norge selger kinoreklame for totalt 84 kinoer i Norge.

I fjor ble det solgt kinoreklame i det norske markedet for 138 millioner NOK, ifølge IRM. IRM-tallene viser at kinoreklame-omsetningen økte med 5,8 prosent i 2015, og det i et totalt reklamemarked som ble redusert med 2,1 prosent fra 2014 til 2015.

Powered by Labrador CMS