Sæbø: - Vi må våge å prøve ut nye ting. Og utvikling kan ikke være noe som bare skjer i Oslo

SOMMERKONFERANSEN: Det ble både Amedia, omstilling, NRK og litt journalistkjeft på kveldens mediedebatt i Stavanger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fredag kveld startet Sommerkonferansen i Stavanger, det årlige medie-høydepunktet på sørvestlandet.

Og det begynte med debatt om mediene. Mediepolitikk i ei ny tid var overskriften. Med Tom Hetland som ordstyrer, og som vanlig i slike debatter; tre menn og en kvinne i panelet.

Til gjengjeld sa Ingveig Tveranger klart og høyt fra. Hun er tidligere journalist, nå konsulent og PR-rådgiver.

Først fortalte hun om sine egne medievaner:

- Jeg får alle mine nyheter på twitter, sa hun først.

Men litt dinosaur er hun også:

- Men jeg har fire papiraviser, og ser Dagsrevyen klokka sju. Så akkurat der er jeg veldig konservativ.

Men hva står egentlig i disse avisene? Alt for mye som er skrevet bak en skrivepult:

- Dere går glipp av så utrolig mye fordi dere sitter inne på desken. Enkelte kommentarer ser ut som de er synsing av folk som aldri har vært ute av kontoret. Få ræva ut på gata og snakk med folk!, oppfordret Tveranger.

- Må fornye mediepolitikken

De tre mennene i panelet var Høyres kulturpolitiker Svein Harberg, redaktør Bjørn Sæbø og kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.

De snakket mye om ting vi hadde hørt før, som content marketing, omstilling, pressestøtte og NRK-politikken.

Oppsummeringen fra Harberg var kanskje at man vel knapt er i gang med mediepolitikken:

- Ja, vi må vel fornye alt som har med mediepolitikk å gjøre. Den vi har i dag er laget for en helt annen tid.

- Og i dag går 75 prosent av pressestøtten til ti aviser. Det skaper ikke mangfold, mente Harberg. Samtidig som han konstaterte at det ikke er flertall for å gjøre store endringer i pressestøtten nå.

Harberg understreket «problemet» i at politikerne både får kjeft for å si hva mediene skal gjøre, og får kjeft når de ikke sier hva mediene skal gjøre for å omstille seg.

Så det ville han ikke gjøre.

Med ett unntak mot slutten av debatten: Omstillingen må være brukervennlig, mener Harberg:

- Det nytter ikke med 32 passord og sperringer og forskjellige brukernavn. Dere må lage en fellesløsning som alle kan komme inn på, og så betaler for det de bruker!

Hvem kjøper Amedia?

Dagsaktuelle spørsmål om mediebransje ble også brakt til torgs: Fredag ble det kjent at hele eller deler av Amedia er til salgs. Hvem kan kjøpe avisa? Og hva skjer nå?

- Dette er jo i og for seg ikke noen nyhet, den situasjonen har vi ventet på lenge, sa RA-redaktør Bjørn Sæbø.

Mens NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen gjorde et unntak fra sin egen regel om å ikke snakke om sin tidligere arbeidsgiver, Amedia:

- Dette var jo en diskusjon tilbake i min tid, og det er ikke å forvente at Telenor som et internasjonalt globalt telekonsern er så opptatt av lokalaviser, sa Amedia.

- Men både Telenor og LO er selvsagt ansvarlige eiere. De kommer ikke til å bare slippe Amedia ut i lufta.

- Men når vi ser etter nye eiere, så må vi huske at det er vanskelig å etterlyse eiere samtidig som vi skjeller de ut for å ville tjene penger. Du får ikke langsiktige eiere hvis de ikke kan tjene penger. Og det er mulig å utøve både langsiktig og lønnsomt eierskap, sa Eriksen.

Hva med framtida?

Og hvordan ser framtida ut, spurte debattleder Tom Hetland? Om fem år, for eksempel?

NRK-sjef Eriksen sa dette:

- De neste fem årene kommer endringene til å være enda mer fundamentale enn de har vært så langt. Noen av mediene vi har i dag kommer til være borte.

- Men jeg tror at norsk journalistikk kommer til å leve godt om fem år også. Men da må vi levere enda bedre kvalitet enn vi gjør i dag - fordi leserne sammenligner oss med det beste fra resten av verden, mente Eriksen.

RA-redaktør Bjørn Sæbø kom med et ønske til mediebransjen om å tørre å utvikle seg mer:

- Vi må våge å prøve ut ting, tørre å etablere noe nytt og teste det. Og så er det greit selv om vi må legge det ned igjen.

- Så er det noe annet som jeg vet mange kjenner på: Utvikling kan ikke være bare noe som skjer i Oslo. Vi kan gjerne gjøre det i samarbeid med andre. Men det må ikke være så topptungt som konsernene er i dag, sa Sæbø.

Kulturpolitiker Harberg kom også med sin spådom - om enda flere gode og lange historier:

- Om fem år tror jeg vi har noen papirmedier som har lengre levetid enn de vi har i dag. Og så har vi mye spennende og godt digitalt.

  • Medier24 følger Sommerkonferansen i Stavanger gjennom hele helga - følg med for mer stoff!
Powered by Labrador CMS