Sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen samarbeider med Dagsavisen og Eirik Hoff Lysholm. (Arkiv)

Samarbeid og nye lokalutgaver gir digital vekst for Dagsavisen: Trafikken øker og annonseinntektene har sjudoblet seg

Tre ganger så mange sidevisninger som i fjor. Og det gir mer penger, takket være nye arbeidsmåter, Nettavisen-samarbeid og Google-plattform.

Dagsavisen har gjort store endringer i både distribusjon og organisasjon den siste tiden - og etablerte nylig flere lokale satsinger. Denne satsingen har nå gitt vekst også digitalt. 

Fra august i fjor til august i år har de digitale annonseinntektene økt med sjugangen.

- Vi vokser kraftig digitalt gjennom kombinasjonen av små lokale nettsider og meningsplattformen Nye Meninger. De digitale annonseinntektene i august 2016 var sju ganger høyere enn samme måned for ett år siden.

- I samme periode er for øvrig trafikken på våre nettsider tredoblet til et snitt på over en million visninger i uka, forteller sjefredaktør og direktør Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen, herunder inkludert lokalutgavene, og Rogalands Avis.

Totaltall, for mobil og desktop samlet, uke 35

«Dagsavisen» omfatter her alle mediehusets digitale posisjoner, inkludert Rogalands Avis, Nye Meninger, Roganytt, med flere. Halden24, Sarpsborg24 og Fredrikstad24 er med fra andre uke i september.

Kilde: www.tnslistene.no

Nettavisen-samarbeid gir vekst

Avisen inngikk også et samarbeid med Nettavisen i slutten av juni i fjor.

Siden den gang har Dagsavisen gjort flere ting for å forbedre seg digitalt, etter råd fra samarbeidspartneren. 

- Vi har endret måten vi jobber kommersielt gjennom å flytte annonsestyringsverktøyet vårt over til Google-plattformen, vi har ansatt en intern AD-ops (annonsedesk journ.anm) samt at vi har fått fart ved å ansette flere selgere.

Dagsavisen opplever samme svikt på print som alle andre, men fordi de ikke har prioritert digitalt salg tidligere, merker de nå en vekst her - i stedet for nedgang, slik andre aktører gjør.

Årsaken er at de ikke har nådd taket ennå, sier Lysholm, som er stolt over veksten siden i fjor:

- Jeg mener dette viser at vi er i ferd med å ta tilbake vår posisjon som en breddeavis med tilhørighet i nisjen i stedet for en ren nisjeavis. Veksten er stor i prosent, men det er klart at det var fra et lavt utgangspunkt, både i digital trafikk og digitale annonseinntekter.

- Vi gleder oss imidlertid over stor framgang, og har planer om å vokse mye også det neste året.

LES MER om Dagsavisens satsinger: 

 

Heller flere små enn én stor

Den nye digitale tankegangen har ført til flere nettutgaver i konsernet. Totalt har «minikonsernet» Mediehuset Dagsavisen 14 nyhetskanaler, der ti av dem er mer eller mindre lokale nettsider. Konsernet «markedsfører» seg med at de 2009 var «en dødsdømt papiravis med stor underskudd». Og i 2016: Fire aviser og ti nettsteder med tydelig politisk eller lokal profil.

– Vi jobber nå med å øke trafikken og i stedet for å ha én avis, har vi delt opp i mange lokale nettsteder, samt nyemeninger.no.

- Vi ser at kommentarstoffet vårt går veldig bra i sosiale medier og med summen av lokale nettsteder med 1-2 journalister, generer vi bedre trafikk enn med én stor riksredaksjon. Vi forsøker å få til lokalt det Nettavisen har gjort med sine nisjer, sier Lysholm. 

 

Til toppen