I fjor fikk de pris for nyskapningen Aftenposten Historie. Nå prøver de seg på nytt med Aftenposten Vitenskap. Fra venstre: Redaktør Sverre Amundsen og forlagsdirektør Andreas Finborud. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

Satser fortsatt på print: I april lanseres det nye Aftenposten Vitenskap med 164 sider innsikt

Aftenposten Forlag går i konkurranse med blant andre Illustrert Vitenskap, og lanserer nytt månedsmagasin om vitenskap og forskning.

- Vi tror det er marked for et bredt magasin, som i tillegg til et internasjonalt perspektiv, vektlegger norsk forskning i enda større grad enn de vitenskapsmagasinene som finnes i bladhyllene i dag.

- Og vi er ganske sikre på at Aftenposten vil være en troverdig avsender også av et slikt magasin, sier Sverre Amundsen i en melding om lanseringen.

Han blir redaktør for Aftenposten Vitenskap, og fortsetter samtidig som redaktør for Aftenposten Historie, som ble lansert for to år siden og raskt tok en betydelig posisjon med et betalt opplag på over 30.000 og nær en kvart million lesere.

Aftenposten Vitenskap blir på 164 sider, og vil distribueres i løssalg til cirka 4.000 utsalgssteder over hele landet.

Legger vekt på bilder og presentasjon

- Vitenskap er spektakulært, og vi kommer til å legge stor vekt på grafikk, bilder og visuell presentasjon. Samtidig skal vi levere et produkt som innfrir lesernes forventninger til et populærvitenskapelig magasin med Aftenposten som avsender. Og vi satser på å lage et magasin som vil ha bred appell – både når det gjelder alder og kjønn, sier Amundsen.

Aftenposten Forlag står i dag bak utgivelsene Aftenposten Junior, Aftenposten Innsikt, Aftenposten Historie, Hyttemagasinet og Mat fra Norge. Både nyhetsavisen for barn og månedsmagasinene var blant vinnerne da Mediebedriftenes Landsforening sist uke presenterte opplags- og lesertall, ifølge avishuset.

Samtidig blir ikke alle magasinene lønnsomme; i fjor valgte Aftenposten å legge ned utgivelsene Bake, K og Oppvekst.

- Må tørre å lage nisjeprodukter

Men i sum mener forlagsdirektør Andreas Finborud tallene viser at tydelige satsninger på nisjer fortsatt gir grobunn for lønnsomme papirprodukter.

– Det handler i stor grad om prioriteringer. Man må tørre å lage nisjeprodukter som er tydelige og veldig relevante for noen, fremfor å være litt relevante for alle.

Han viser også til suksess med appen MAGASIN+, hvor du nå får tilgang til 23 forskjellige titler, både Aftenpostens egne og et utvalg eksterne magasiner.

LES OGSÅ:

For ordens skyld: Medier24 har et stoffutvekslingssamarbeid med Aftenposten. 

Til toppen