Schibsted etablerer ny enhet - samler tech-kreftene på tvers av alle mediehus

- Skal vi klare å bevare journalistikken, må vi skape nye produkter, verktøy og plattformer, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Schibsted Media Group lanserer i dag den nye enheten Schibsted Product and Tech Pubslishing, som samler alle teknologer og utviklingsteam på tvers av konsernets mediehus i Norge og Sverige.

Det vil si at utviklere i VG og Aftenposten skal jobbe på samme lag som Stavanger Aftenblad og Aftonbladet.

Det opplyser konsernet i en melding onsdag morgen.

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal sier dette er et viktig steg for å styrke konkurransekraften - for journalistikken:

– Skal vi klare å bevare den uavhengige, undersøkende journalistikkens integritet i en digital verden, må vi forene våre krefter og gjøre felles sak på tvers av de ulike varemerkene.

- Vi må skape nye produkter, verktøy og plattformer og er overbevist om at vi kan styrke vår konkurransestilling overfor større teknologiselskaper og sikre en bærekraftig fremtid for mediehusene våre, sier Ryssdal.

Konsernsjefen legger også vekt på at dette blir en tech-organisasjon som skiller seg fra de fleste andre:

- I dag tar vi et stort skritt i retning av å skape en av de største produkt- og teknologiorganisasjonene i Europa – og en av de få som satser på den viktige oppgaven det er å sikre en fri presse og uavhengig journalistikk.

Ruller ut Schibsted Publishing Platform

Det siste årets samarbeid mellom mediehusene har blant annet resultert i utviklingen av Schibsted Publishing Platform, et publiseringssystem som så langt er tatt i bruk av Aftenposten og Svenska Dagbladet. De andre norske mediene skal være på vei de kommende årene.

Konsernet bygger for tida også en annonseplattform med AppNexus i bunnen, og har gitt det navnet Schibsted Advertising Platform.

Aftenpostens publisher Espen Egil Hansen sier i meldingen at dette er et skritt i riktig retning:

– Tidligere jobbet teknologiteamene i sine egne båser. Dersom du jobbet i Aftenposten, hadde du lite kontakt med dine kolleger i Aftonbladet eller Bergens Tidende, forteller Espen Egil Hansen.

- Nå har produkt- og teknologimedarbeiderne tilgang til flere ressurser, det er mer kunnskapsutveksling og de har flere muligheter til å utvikle karrieren.

- Vi ser allerede at dette utvidede samarbeidet bærer frukter i form av Schibsted Publishing Platform. Våre journalister har et topprodukt som gjør at de kan fokusere på å fortelle de viktige historiene som former vår verden, sier han.

LES OGSÅ: 

Powered by Labrador CMS