Schibsteds konsernsjef Rolv Erik Ryssdal på resultatpresentasjon vinteren 2015. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

Schibsted inviterer til emisjon av B-aksjer: Vil hente 2,8 milliarder kroner for å kjøpe flere rubrikkselskaper

Gjør som de varslet da B-aksjen ble innført.

Schibsted innførte tidligere i år en «B-aksje» med begrensede rettigheter. Begrunnelsen var blant annet å kunne hente kapital, uten å svekke Tinius-stiftelsens innflytelse som største eier i konsernet.

Onsdag gjør Schibsted alvor av dette, og inviterer til en rettet emisjon mot «institusjonelle investorer i Norge og internasjonalt».

I en børsmelding opplyser Schibsted at de tilbyr opp til 10,8 millioner B-aksjer, hvilket tilsvarer fem prosent av aksjekapitalen og 10 prosent av eksisterende antall B-aksjer.

Dersom man legger dagens kurs på B-aksjen på 261 kroner til grunn, vil det si at Schibsted ønsker å hente opp til 2,8 milliarder friske kroner til selskapet.

Formålet med emisjonen er «å styrke selskapets kapitalbase for pågående og fremtidige strategiske oppkjøp innenfor online rubrikk».

Blant annet er man i ferd med å kjøpe Hemnet i Sverige, Anumex i Mexico og flere joint venture-samarbeid.

- Schibsted mener at det er svært verdiskapende å delta i konsolidering og potensielle strukturelle endringer i OLC-markedene, heter det i børsmeldingen sendt ut onsdag.

I meldingen understreker Schibsted at «selskapets overordnede strategi står fast»:

Fortsatt vekst innenfor Online rubrikk, å utvikle mediehus i verdensklasse og å utnytte digitale økosystemer for å stimulere tilknyttede vekstkonsepter. Selskapet bygger opp sin teknologiportefølje og kompetanse for å være i stand til å ta ut det fulle potensialet for synergier på tvers av alle forretningsområder.

Schibsted har engasjerte meglerhuset SEB, Skandinaviske Enskilda Banken AB, for å gjennomføre emisjonen og vil nå starte prosessen med å fastsette tegningskursen.

Til toppen