VG Familieliv - «i samarbeid med Rema 1000» - har møtt mye kritikk. Nå også felt i PFU.

Schibsted-kolleger klager inn VGs Rema-samarbeid til PFU

Omstridt samarbeid skal nå til pers: Fevenn-journalister leverte klage til PFU onsdag.

Styret i Fædrelandsvennens redaksjonsklubb vil med dette klage inn VGs satsning på sponset innhold, «Familieliv» til Pressens Faglige Utvalg.

Slik lyder en fem sider lang klage til PFU, signert redaksjonsklubben i Fædrelandsvennen. Dermed er det Schibsted-kolleger som nå klager VG inn til PFU.

Det blir i så fall (minst) den fjerde klagen VG har fått for tekstreklame og innholdsmarkedsføring i år. Tidligere i år ble avisa felt for uklarheter rundt det kommersielle samarbeidet og kjøpelenkene på MinMote.

Akkurat nå ligger to klager klare til behandling i PFU, for innholdsmarkedsføring for storfilmen Bølgen og for samarbeidet med Norsk Tipping.

Og nå får altså VG sin fjerde klage for lignende forhold på ett og samme år.

- Klart brudd på VVP

Fevenn-journalistene går i klagen grundig gjennom hva de mener om VGs Familieliv, og mener det er et «klart brudd på Vær Varsom-plakatens paragraf 2.6», som lyder:

Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame. Det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold. Skillet skal være tydelig også ved lenking eller andre koblinger. Avvis kommersielt innhold som kan forveksles med det enkelte mediums journalistiske presentasjon.»

NJ-klubben i sør skriver videre i klagen:

- Vi mener at VG ved å la en reklameseksjon kopiere både form, innhold og utseende fra redaksjonelt stoff sterkt undergraver skillet mellom journalistikk og reklame. Skillet blir enda vanskeligere å få øye på når dette skjer på VGs egen nettavis, og under VGs egen logo.

 

- Utydelig samarbeid

Klagerne mener VG dessuten bryter både punkt 2.7 og 2.8 i VVP om å opprettholde et skille mellom markedsaktiviteter og redaksjonelt arbeid - og om sponsing av redaksjonelt stoff.

I klagen antydes det også at VG nå lar Rema 1000 styre dekningen av viktig journalistikk:

- I tillegg mener vi det er brudd på god presseskikk at VGs Partnerstudio lar samarbeidet med Rema 1000 styre dekningen av det som hittil har vært viktige stoffområder for den uavhengige pressen, slik som for eksempel forsknings- og helsejournalistikk.

- Det er umulig for leserne å vite hvilke føringer og hensyn som ligger bak når Partnerstudio-skribentene velger sine kilder. Det er også umulig å vite hvilke interesser som bestemmer vinklingene på artiklene om disse feltene som har så stor betydning for så manges helse. Vi finner også liten grunn til å tro at VGs redaksjon kommer til å behandle tema som Partnerstudio allerede har skrevet om.

NJ-klubben reagerer også på at VG publiserer journalistikk fra nyhetsbyrået NTB under det kommersielle samarbeidet med Rema 1000.

Medier24 kommer tilbake med mer senere onsdag!

Klagen er signert styret i Fædrelandsvennens redaksjonsklubb, som vil si: Sven Arthur Ljosland (leder), Torgeir Eikeland (nestleder), Roald Ankersen, Janne Birgitte Prestvold og ivind Kristensen.

Til toppen