BODØ NU, her halve staben på SKUP i mars. Fra venstre: Journalist Mariell Tverrå Løkås, redaktør Markus A. Jensen, daglig leder og gründer Geir Are Jensen og journalist Preben Hunstad. (Foto: Gard L. Michalsen)

Se, et mediehus med vekst og 20 prosent driftsmargin. Uten en krone i brukerinntekter

Imponerende utvikling og solide tall for Bodø Nu.

Selskapet Nu Publishing AS, som i all hovedsak gir ut Bodø Nu, kan vise til et solid 2015:

I et tøft marked, leverer selskapet en omsetningsvekst på drøyt 8 prosent. Inntektene nådde i fjor 9,4 millioner kroner. 

Bodø Nu er i dag en åpen nettavis, samt et gratis månedsmagasin på papir. Med andre ord produkter uten en krone i abonnement eller brukerbetaling. 

Driftsmarginen var på hele 1,9 millioner kroner, hvilket vil si en driftsmargin på rundt 20 prosent. Rett nok noe svakere enn marginen på rundt 25 prosent de seneste åra.

Det gir et resultat før skatt på 1,9 millioner, og årsresultat på 1,417 millioner kroner. Hele dette tar eierne i utbytte. Se eierlista i faktaboks nederst i saken. 

LES FLERESAKER om det offensive mediehuset: 

- Styrker staben og produktet

Konkurrenten Avisa Nordland omtaler resultatet denne uka, hvor majoritetseier og daglig leder Geir Are Jensen sier seg fornøyd med utviklingen:

- Vi er takknemlige for å være i en posisjon hvor vi kan styrke staben og heve produktet i en tid der bransjen for øvrig opplever nedgang og kutt, sier han.

Selskapet teller nå åtte ansatte, etter en nyrekruttering i fjor. Målet nå er å «heve produktet ytterligere», og ansette en journalist til.

 

Til toppen