(Faksimile: Side3.no)

Side3.no forvekslet gammelt bilde med nyhet. Endte opp på topplista for Facebook-delinger

Gammelt bilde ble «nyhet» i mange nettaviser forrige uke. - En humorsak, sier utgavesjef for Side3.no.

En av de mest delte og leste sakene i norske nettaviser forrige uke, handlet om hvordan en kvinne skal ha «forvekslet byggskum med hårskum, og endte opp på sykehus».

Side3.no var blant mediene som publiserte historien i Norge, basert blant annet på en melding hos Daily Mail. 

I «saken» skriver Side3 med visse forbehold om «kvinnen som antas å være fra Øst-Europa» og at kvinnen «skal visstnok ha trodd at flasken inneholdt hårskum...».

Men presenterer det like fullt som en seriøs nyhet, og har fått betalt med nærmere 50.000 delinger og engasjement i sosiale medier.

Hvis vi antar at trafikken var på et par hundre tusen sidevisninger, må det sies å være godt betalt for de ti minuttene det har tatt å oversette nyheten fra Daily Mail.

Men hva er dette egentlig?

I hvert fall ikke noen nyhet: Et kjapt «omvendt bildesøk» på Google er alltid en enkel sjekk på slike virale saker. Og et enkelt datosøk på dette bildet, viser at det er publisert mange steder i både 2012, 2013 og 2014.

  • TIPS: Omvendt bildesøk i Google kan du (i Chrome) gjøre ved å høyreklikke på et bilde og velge Søk i Google etter dette bildet.

 

Bildet er med andre ord i hvert fall ikke en nyhet. I flere av vandrehistoriene i mer eller mindre seriøse nyhetsmedier, er det sågar henvist til et konkret sykehus, men den historien har den russiske nettavisen Sakhalife.ru også sjekket ut. Nettstedet har sjekket med det aktuelle sykehuset, som ikke kjenner noen slik historie.

- En humorsak for S3-publikummet

Medier24 var i kontakt med Side3 forrige uke, og fikk følgende tilbakemelding fra utgavesjef Lars Wærstad på hvordan de har jobbet med bildet og sjekket historien.

Wærstad svarer følgende:

- Saken trendet i danske medier, og var omtalt i flere større aviser, deriblant britiske Daily Mail. Bildet kommer via bildedelingstjenesten Imgur, hvor det ble lagt ut i går, sier han.

Og videre:

- Vi sjekket også Snopes for eventuelle lignende vandrehistorier, uten treff. Det ble uansett tatt noen forbehold i teksten, som klart er en humorsak for S3-publikummet, sier Wærstad.

Til toppen