Dette er det altså Operaen som selv har malt - som reklame for neste forestilling. (Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix)

Slik markedsfører Operaen sin neste forestilling - ved å tagge ned halve bygget

Nei, det er ikke taggere som har angrepet operabygget natt til fredag.

Oslo (NTB): Derimot er det reklame for et kraftfullt musikalsk utrop for fred.

WAR, med veldig store gule bokstaver, sto det fredag morgen skrevet over glassveggene på operabygget – og det var nærmest umulig å ikke se det for forbipasserende.

Mange stoppet opp og lurte på om det var taggere som hadde vært på ferde i nattens mulm og mørke, men det var det heldigvis ikke.

Det er operaen selv som har tatt malerkosten fram og malt kunstverket – eller reklamen om du vil.

Skriften er nemlig reklame for oppsetningen av komponisten Benjamin Brittens «War Requiem» som har premiere på Operaen 10. september.

Stykket omtales som en tydelig ytring mot terror og krigsødeleggelser i Calixto Bieitos regi – og ble skrevet til gjenåpningen av katedralen i Coventry i 1962, som i likhet med 4.000 hus hadde den blitt bombet i stykker i 1940.

Hovedscenen får form som en katedral under rekonstruksjon, og på selve scenen står blant annet den moldovske sopranen Natalia Tanasii, den tyske barytonen Johannes Kammler og den amerikanske tenoren Evan LeRoy Johnson. Sammen med Operakoret og Barnekoret og Operaorkestret ledes de av Lothar Koenigs, musikksjef ved Welsh National Opera.

Til toppen