VIKTIG JOURNALISTIKK: Leserne oppfordres til å slå av annonseblokkeringen, for å bidra til å finansiere seriøs journalistikk.

Snart får du ikke lese VG nett hvis du bruker annonse-blokkering

Schibsted til krig mot gratispassasjerer.

Dagens Næringsliv har flere ganger den siste tida omtalt mediebransjens kamp mot annonseblokkering.

I dag er det stadig flere nettbrukere som blokkerer annonser - ifølge DN anslås det at hver femte norske leser har gjort dette.

En operasjon som tar 28 sekunder, ved å installere et enkelt tillegg til nettleseren. Og dermed taper nettavisene annonseinntekter.

Men nå har mediebransjen fått nok. VG-lesere som bruker blokkeringsverktøy møter i dag en blå plakat med informasjon og oppfordringer til å skru av verktøyet.

- Ved å skru på annonser, hjelper du å finansiere tidkrevende og viktig journalistikk, heter det.

Men denne milde metoden er bare en forbigående tilstand. Snart setter Schibsted hardere lut til. Det vil si å stenge sidene for deg som bruker slik blokkering.

- Vi kommer til å gjøre dette stegvis, så det er ikke snakk om at vi stenger sidene våre fra i dag. Vi har forsøkt oss på den positive måten, gjennom å opplyse leserne våre om problematikken. Men det nytter ikke å være naiv, enden på visen vil bli at du ikke vil få tilgang til innholdet vårt om du blokkerer annonser, sier konserndirektør for annonsesalg Per Håkon Fasting i Schibsted til DN.

Mediehuset TEK har også prøvd dette for sine sider, som Hardware.no, melder avisa. Men annonseblokkeringsverktøyene tar opp kampen tilbake: Flere av programmene har nå levert oppdateringer som møter de nye metodene fra mediehusene.

– Vi er inne i teknologirace med annonseblokkere om hvem som har den nyeste løsningen eller blokkeringen, sier konsern­direktør Fasting i Schibsted til DN.

Til toppen