(Illustrasjonsfoto: Yayimages.com)

Stadig færre leser papiravis og pilene peker bratt nedover. Nå har også nettavisene nådd toppen

For første gang siden 2002 er det nedgang i nettavislesingen, viser SSBs mediebarometer.

Oslo (NTB-Alexander Vestrum): Både papiraviser og nettaviser har nedgang i lesertallet.

Det er første gang siden målingen startet i 2002 at nettavisene har tilbakegang.

Mens 54 prosent av befolkningen mellom 9 og 79 år leste nettaviser på en gjennomsnittsdag i 2014, sank tallet til 51 prosent i 2015, ifølge mediebarometeret til Statistisk sentralbyrå.

For papiraviser faller tallet fra 49 til 42 prosent. Med noen få unntak har denne andelen falt i mange år, fra å ha ligget på 84 prosent i 1997. Det totale avistallet har falt 75 prosent i 2014 til 72 prosent i 2015.

Halvparten av oss hadde abonnement på papiravis i 2015, mens 12 prosent hadde abonnement på nettavis.

En av mange grafer fra SSBs mediebarometer, som ble lansert torsdag 14. april.
En av mange grafer fra SSBs mediebarometer, som ble lansert torsdag 14. april.

Fall for TV

Også TV opplever fall. I flere år lå andelen som ser TV på en gjennomsnittsdag på over 80 prosent. Fra 2014 til 2015 sank tallet fra 74 til 67 prosent.

– Nedgangen gjelder både menn og kvinner og alle aldersgrupper. TV-seing via internett, det vil si at man ser på TV-programmer som vises på internett samtidig som de vises i de ordinære TV-sendingene, er foreløpig ingen reell konkurrent til vanlig TV-seing, skriver SSB.

Mer på nett

For nettbruk totalt er tallet omtrent undret. Andelen på 87 prosent i 2015 er en nedgang på marginale 1 prosentpoeng fra året før. Tiden vi bruker på internett har økt noe, fra 120 minutter i 2014 til 127 minutter i 2015.

– Aldri før har befolkningen brukt så mye tid i gjennomsnitt på nettet per dag. Økningen gjelder både menn og kvinner, og for alle mellom 9 og 44 år. Det er personer mellom 16 og 24 år som er de ivrigste brukerne, med 3 timer og 33 minutter per døgn, skriver SSB.

På en gjennomsnittsdag var 70 prosent innom Facebook og 44 prosent innom andre sosiale medier. Bruken har økt betydelig de siste årene.

Til toppen