Svein Tore Bergestuen (42) jakter ikke den neste «drømmejobben». Satser for seg selv og skal jobbe fem timer om dagen

(MEDIEKONFERANSEN): Og så vil han lede gode samtaler fra scenen. Enn hvis noen ringer og vil lage «Torsdag kveld med Bergestuen» på TV, da?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Jeg er overhodet ikke på jakt etter ny jobb. 

Det sier Svein Tore Bergestuen, når Medier24 spør hva som blir den neste drømmejobben. For mannen som har byttet jobb noen ganger.  

- Hva sier du når vi drar fram dette sitatet om et halvt år og det likevel har skjedd?

- Hehe. Det skjer ikke.

- Og luksusen i, og verdien av å bestemme over egen tid - det trumfer ganske mye!

Snarvisitt i politikken

42-åringen sluttet nettopp i jobb som politisk rådgiver for Ap-nestleder Hadia Tajik

Siden han begynte som TV 2-reporter i 1995, 21 år gammel, har han vekslet mellom TV, radio, litt avis, radio igjen, Geelmuyden KieseTVNorge, eget firma, Varde Hartmark, og så til politikken i fjor. 

> Les mer om Bergestuen på hans Wikipedia-side

Nå er han ferdig i Arbeiderpartiet, med oppsigelsestid ut året. 

Bergestuen er likevel ikke på jobbjakt. Tvert i mot.

Etter salget av Bergestuen Kommunikasjon AS til Varde Hartmark i 2014, startet han firmaet ST Bergestuen AS i fjor - og satser for fullt fra nyttår. 

Men ikke for mange oppdrag, og ikke 90 timer i uka:

- Jeg har savnet det å bestemme mer selv - både over hva jeg skal gjøre, og over min egen tid. Det skal jeg gjøre nå: Som konsulent, rådgiver og leder av fagkonferanser, sier Bergestuen. 

Mer om hva det vil si litt senere. 

Og hvor mye tid han har tenkt å bruke på jobb. 

Bergestuen-show i Oseberg atter en gang

Medier24 møter Bergestuen i en tom frokostsal på Quality Hotel Tønsberg, etter at han har ledet samtale og debatt på  Mediekonferansen, bransjeorganisasjonen Mediaforum sitt årlige høydepunkt. 

Her samles 320 medieselgere, rådgivere, byråfolk, markedssjefer og reklamebransje til faglig utvikling, debatt og sosialt lag denne uka. 

Torsdag ettermiddag utfordret han en rekke aktører til en bred samtale om hvordan det egentlig står til i bransjen - og hvor veien går. Se innslag fra debatten videre i saken. 

Et oppdrag Bergestuen så ut til å like, og i kjent stil stilte han direktører og selgere veggs med snert. 

Men, erkjenner han: Han kjenner seg enda mer hjemme i denne salen når den er full av journalister, enn av selgere.

Det er jo journalist han var.  

Og i den samme Oseberg-salen har Bergestuen gjennom flere år ledet Late night show på den store SKUP-konferansen.

Men ikke den siste, i vår.

- Det var litt rart å ikke være på SKUP, men selvsagt helt greit at noen andre ledet Late Night, siden jeg jobbet på Stortinget.

Han legger kjapt til at han synes etterfølgeren Fredrik Solvang er en strålende leder av kveldsshowet.

- Så du skal ikke kjempe deg tilbake til SKUP igjen, da?

- Nei, dette gjør Fredrik veldig bra. Han er blant våre aller beste programledere, så dette bør han fortsette med. Men jeg kommer sikkert tilbake til SKUP igjen. For å møte folk og for å følge med på det som jeg fortsatt er veldig opptatt av: Journalistikken i samfunnet. 

MEDIEKONFERANSEN: Topptungt panel med annonsører, mediehus og byråer diskuterer omstilling og innovasjon

Posted by Medier24.com on 27. oktober 2016

Vil jobbe fem timer om dagen

I fjor etablerte Bergestuen sitt nye foretak ST Bergestuen. Avtalen med Ap var at han kunne gjøre oppdrag på konferanser, men ikke konsulentoppdrag. 

Nå skrur han gradvis opp tempoet som rådgiver fra nyttår.

Og selv om selskapet er nytt - står ikke Bergestuen på bar bakke. Mange år i aksen mediebransjen, samfunn og politikk har gitt gode kontakter og kunder. 

Du er kanskje også «tryggere» nå enn forrige gang, stresser ikke så hardt for å fylle ordreboka?

- Du kan si at det går litt mer av seg selv nå. Jeg er heldig som kan velge prosjekter og mennesker jeg har lyst til å jobbe med.

Bergestuen har tidligere gitt ut både skjønnlitteratur, dokumentar og biografi, og med fire bøker på samvittigheten er det ikke utenkelig at det blir flere.

Men det skal i så fall ikke komme på toppen av 90 timers arbeidsuker. 

For slik skal ikke ukene være: 

Bergestuen har vært gift to ganger, har tre barn på 11, 13 og 16 år, og sier:

- Farsrollen i denne perioden kan måle seg med et hvert konsulentoppdrag i både kompleksitet og intensitet.

Han har sagt før at han skal frigjøre mer tid - men innrømmer at han ikke har klart det før nå. 

- Det blir en balanse mellom hvilke ambisjoner du har, og hva slags kontroll du ønsker å ha over tida di.  Nå er det siste mye viktigere enn det første, sier han. 

Og den tidligere nyhetsredaktøren i det tidligere SV-bladet Ny Tid vil gjerne framsnakke 30-timersuka: 

- Jeg har vel sagt at planen er å legge full innsats i de fem timene om dagen jeg skal jobbe. Samtidig er jeg klar over at det ikke alltid er mulig. Noen dager blir lengre. Men det blir også de fine morgenene.

Vil heller samarbeide enn å ansette flere

- Skal du drive dette alene, eller ender du opp som Jan-Erik Larsen og plutselig har du ti ansatte om et års tid?

- Hehe, det tror jeg ikke. Men: Jeg har et stort nettverk rundt meg av veldig flinke mennesker. For eksempel deler jeg nå kontorer i Wergelandsveien med Jan Lilleby, tidligere Geelmuyden.Kiese og E24. Han er ikke bare flink. Han har mye høyere tempo enn meg. 

- Det gir meg masse energi. Når jeg får spørsmål om å gjøre større oppdrag, er løsningen noen ganger at flere kloke hoder slår seg sammen. Andre ganger jobber jeg på prosjekter i større byråer. Uten noe annen tilknytning enn selve prosjektet,

Bergestuen antyder at han skal bruke cirka halvparten av tida som konsulent og rådgiver, med den variasjonen i oppdrag det kan by på, og den andre halvparten på debattledelse, fagkonferanser, og foredrag. 

- Men alle disse konferansene, får vi noe ut av det? Sånn som her, 300 mennesker hører på debatt om innovasjon og utvikling i mediebransjen...mediebransjens problemer er vel ikke løst på mandag?

- Det kan du si, men i denne typen samtaler handler det om å få til meningsbrytning, litt nye tanker som en kan spinne videre på. Og så gjør det ingenting om de har et element av underholdning i seg, så man gidder å høre på.

- Skal man gå mer konkret til verks må man ha workshops, spissere fagsesjoner. Denne debatten var nok mer en oppvarming - i morgen seg jeg det står mer spissede parallelsesjoner på agendaen, sier Bergestuen. 

Og konferansen har definitivt betydning for ham selv - både som oppdrag, og som læring:

- Jeg lærer jo veldig mye av å møte så mye smarte folk. Neste uke skal jeg lede Virkekonferansen, og etter det en anskaffelseskonferanse for DIFI. Vi bruker 400 milliarder kroner på offentlige anskaffelser, og nå er regelverket  forandret. Det får store følger for hele det offentlige Norge og alle små og store selskaper de samarbeider med. 

– Når jeg gjør et slikt oppdrag, må jeg sette meg inn i fagområdet og får kunnskap jeg kan bruke i annen konsulentvirksomhet. Jeg får med andre ord betalt for å lære ting, sier han fornøyd.

- Det er få som vet hvordan politikken blir til

Et drøyt år fikk Bergestuen som rådgiver for Hadia Tajik, før han takket for seg. 

Og det innblikket i politikken har gitt han innsikt som han mener flere journalister kunne hatt godt av: 

- Nå har jeg vært på den såkalt andre siden av journalistikken i ti år, men har fortsatt et hjerte for samfunnsoppdraget dere har. Og jeg er litt bekymret for utviklingen i den politiske journalistikken. De som er der er gode. Men det blir stadig færre til å ta seg av denne grunnleggende og viktige dekningen. 

- Og det er allerede ganske få som vet hvordan politikk blir til. Selv ikke de som jobber som journalister kan det godt nok. Ikke jeg heller, forresten. Ikke godt nok. Da er det mange andre som trenger å forstå mer. 

- Hva er det verste vi gjør feil, da?

- Litt oppsummert, så handler det ikke om at det er noe rart i pølsene. Altså - jeg har ikke sett noe på min ferd som bekymrer meg. Det dreier seg mer om forståelse enn om innsyn. 

- For eksempel er det ofte slik at når en beslutning nesten er tatt, da begynner reaksjonene å komme. Med litt mer kunnskap kunne både pressen og samfunnet ellers involvert seg i de innledende fasene av en politisk prosess, sier Bergestuen. 

- Men når vi snakker om journalistikken og det store spørsmålet også på dagens debatt: Tror du mediebransjen vil overleve?

- Det er litt som å spørre om advokatbransjen vil overleve. Mediene og behovet for at noen forteller historiene vil alltid være der. Men det virker på meg som om store deler av bransjen ikke har tatt innover seg alvoret - kanskje fordi man har tjent så gode penger og dermed har fått denne fat cat-tregheten over seg. Og når du blir tvunget opp i et hjørne, da er det som regel for sent å forandre seg, mener Bergestuen. 

- Da holder det heller ikke å bli 9 prosent bedre og spare 8 prosent av utgiftene, mens du prøver å etterligne de store internasjonale spillerne. Innovasjon handler om å bli ti ganger bedre for å lykkes. 

"Hvis jeg tenker at jeg skal gjøre noe nytt, så gjør jeg det i morgen" Joakim Haraldsen aka Noobwork om fordelen ved å...

Posted by Mediekonferansen on 27. oktober 2016

Savner ikke TV, men kanskje en podkast?

Svein Tore Bergestuen holder også fast på at han ikke savner det å være på TV

Som leder av debatter og konferanser får han holdt ved like journalistferdigheter og intervjuteknikk - som han selv var med på å utvikle.

Der får han også kombinert det å stå i manesjen, med å lære noe nytt - og samtidig bruke kompetansen på samfunn, næringsliv og politikk. 

- Men hvis TV 2 ringe og vil lage «Torsdag kveld med Bergestuen LIVE», hva svarer du da...?

- Haha, det må de ikke finne på. De trenger seere! Da må de i så fall finne noen andre som heter Bergestuen!

- Kan hende en Yotube-kanal er svaret?

- Kanskje det? Men å bli programleder på TV er jeg altså ikke interessert i.

- Helt sikker?

- Ja, i alle fall ikke nå. Skulle abstinensene bli for sterke, er det mer sannsynlig at jeg lager en podkast. Det er mer overkommelig. Og noe jeg kan lage hjemme på kjøkkenet etter å ha sendt barna på skolen!

Svein Tore Bergestuen leder debatt på Mediekonferansen 2016.

Posted by Medier24.com on 27. oktober 2016

Powered by Labrador CMS