Fra Cappelen Damms presentasjon av boka: Viser formodentlig de to forfatterne Sven Egil Omdal og Halvor Hegtun. (Illustrasjon: Per Dybvig / Cappelen Damm)

Sven Egil Omdal og Halvor Hegtun har skrevet en selvironisk og alvorlig rapport om norsk journalistikk

Snart lanseres boka «Noe innen media».

Sven Egil Omdal er mangeårig journalist, leder og kommentator i Stavanger Aftenblad, nå frilanser, kommentator og representant for det ironiske Facebook-Venstre.

Halvor Hegtun er en erfaren journalist i Aftenposten, som fortsatt er i full drift.

Og nå har de to skrevet bok sammen:

«Noe innen media» skal ifølge omtalen være en dypt alvorlig inn- og utsiderapport fra norsk journalistikk i en særlig forvirrende og rastløs tid. Målet er blant annet å finne svare på hvordan et medie-Norge i krise skal komme seg videre fra Facebook-vegger og Candy Crush.

- For journalistikken er et sjarlatanfag som intet samfunn kan klare seg uten, heter det i foråndsomtalen.

Boka skal lanseres i Oslo 24. august, og det finner sted på Stopp Pressen, noen etasjer under VG og Aftenposten i Akersgata. Les mer om arrangementet - på Facebook.

Dette er forøvrig forlaget Cappelen Damms fulle, korte forhåndsomtale av boka:

Det finnes voksne, velutdannede mennesker i Norge i dag som på sekundet, idet de kjeder seg, klikker seg vekk fra solide artikler om samhandlingsreformen for å spille Candy Crush i stedet. Hva skjer med mediene og medievanene våre? Den offentlige samtalen? Demokratiet? Gudene vet. Journalistene Halvor Hegtun og Sven Egil Omdal gjetter. De har skrevet en selvironisk og samtidig dypt alvorlig inn- og utsiderapport fra norsk journalistikk i en særlig forvirrende og rastløs tid. Hva er det vi som skrivere, lesere, seere, lyttere, bloggere og sosiale mediebrukere driver med, alle sammen? Hvordan kom vi egentlig hit – og hvordan skal et medie-Norge i krise komme seg videre? Helt ille går det ikke, tror forfatterne. For journalistikken er et sjarlatanfag som intet samfunn kan klare seg uten.

Til toppen