(Illustrasjonsfoto: Mittmedia)

Svensk mediekonsern slakter seg selv. Vurderer å si opp 422 av 555 journalister

Krisetid for Mittmedia. En rekke aviser kan bli lagt ned eller bli til gratisaviser.

Stockholm (NTB-TT): Det svenske lokalaviskonsernet Mittmedia vurderer en drastisk slankekur som kan bety av svært mange aviser legges ned samtidig som de gjenværende blir gratisaviser.

Mittmedia diskuterer i disse dager flere ulike forslag.

Ifølge Dagens Nyheter vil det mest drastiske forslaget innebære at 422 av avisenes 555 journalister sies opp.

Et mer moderat alternativ går ut på å fortsette den digitale satsingen samtidig som utgivelsen av papiravisene reduseres med én dag i uken.

Mittmedia-sjef Per Bowallius.
Mittmedia-sjef Per Bowallius. Bilde: Catharina Hugosson

Selskapets toppsjef, Per Bowallius, understreker at det foreløpig ikke er truffet noen beslutning, og at det kun er snakk om «scenarioer for å forstå hvordan virksomheten påvirkes i en transformasjon av print».

Sveriges kultur- og demokratiminister Alice Bah Kuhnke mener at svenske medier står på «konkursens rand».

– Det har skjedd en utrolig dramatisk utvikling når det gjelder medienes forutsetninger, og den er til og med mer dramatisk enn vi kunne forutsette da vi iverksatte medieutredningen, sier hun til Dagens Nyheter.

Hun mener at en nedleggelse av lokalaviser vil ha stor betydning for det svenske demokratiet.

Til toppen