SLIK FEIRET Sverre Bjørstad Graff 200.000 likes på Facebook-siden Absurdgalleriet for litt siden. (Illustrasjon: Sverre B. Graff)

Sverre begynte med noen enkle og absurde tegninger. Nå har han 200.000 fans på Facebook

Og snart kommer nye Absurdgalleriet.no. - Jeg håper det blir en absurd og dyp skattekiste, sier journalist og tegner Sverre Bjørstad Graff.

- Jeg kunne jo egentlig ikke tegne. Jeg hadde akkurat fått jobb i nettbransjen etter å ha jobbet to år på en barneskole. Der ble jeg fascinert av tegningene, av hvordan elevene fikk uttrykt en situasjon ved hjelp av enkle virkemidler. Litt sånn - stygt, men poenget kommer fram og det funker.

Slik beskriver Sverre Bjørstad Graff tida da han begynte å tegne det som 15 år senere er et Absurdgalleriet med 1200 produserte tegninger og 200.000 fans på Facebook.

I 2000 begynte han å jobbe i Startsiden/ABCNyheter, hvor han fortsatt jobber. Og lagde noen tegninger på fritida som kanskje kunne bidra til litt sidevisninger?

Det begynte han med tidlig i år 2001. Hver uke kom en håndfull nye tegninger.

Absurde tegninger. Enkle vitser. Gjerne språklige.

- Ja - til å begynne med var det helt absurd. Små utdrag fra sære situasjoner. Men på nettet får man umiddelbare tilbakemeldinger, og jeg merket at det traff noe. De gangene jeg lekte med ord og uttrykk traff jeg best.

1017568_609484265768232_88764278_n

Absurde ordspill og dobbeltbetydninger

Slik ble stilen til. Enkle tegninger av litt morsomme situasjoner, gjerne med et litt dumt ordspill, en lek med ord eller ord som har minst to betydninger.

- Jeg er jo veldig glad i ord og uttrykk. Jeg har en forkjærlighet for språk, og mange sier at norsk er et fattig språk, men jeg er ikke enig: Norsk er et utrolig rikt språk som man kan leke masse med. Du trenger ikke å gjøre mye heller. Kanskje bare bytte ut en bokstav, sier Sverre.

Absurdgalleriet har tidvis vært en del av Startsiden, men mest vært Sverres «hobby» på fritida. Han har publisert tegningene i flere lokalaviser, Bergens Tidende, tegneseriebladene M og Firekanta.

For noen år siden skjønte han imidlertid at den digitale verden ga mange nye muligheter. Og kanskje særlig Facebook. Sverre var ikke først, og er en selvutnevnt «ikke-ekspert» på sosiale medier. Veien ble litt til mens han gikk:

- Til å begynne med hadde jeg en gruppe, men det funket jo ikke så bra. Så i februar 2012 lagde jeg en Facebook-side. Og da jeg fikk 1000 fans tenkte jeg - dette er stort!

full fyr

Rundet 200.000 likes

Og større skulle det bli. Fra 2013 satset han litt mer på Facebook. Publiserte oftere, hentet fram gamle ting, og oppdaget at tegninger han ikke trodde på - virkelig slo an.

Lenge var det en jevn vekst uten å peake, men litt tilfeldig tok det av. Mens Sverre lå og sov på andre siden av jorda:

- Jeg var på ferie i Sør-Korea og hadde ingen nye tegninger klare. Så la jeg ut «Full fyr i peisen». Andre dagen la jeg ut han som oppdaget at melka hadde gått ut. Så gikk jeg og la meg, forteller han.

melka går ut

Nesten morgen skjønte han at noe hadde skjedd. I løpet av en uke gikk det fra 10 til 15.000 likes. I samme periode fikk han én dag 7000 følgere. En annen gang fikk han ti nye følgere per sekund en kort periode.

Og: For noen uker siden rundet Absurdgalleriet 200.000 fans på Facebook.

- Hvor langt skal det gå? Nå passerer du 202.000 snart...

- Jeg vet rett og slett ikke. Jeg trodde for to år siden at, 45.000, det skal jeg våge å håpe på. Det passerte jeg jo. Høsten 2013 nådde jeg 100.000. Og nå 200.000. Nå tør jeg ikke å spå, så får vi se hvordan det går.

Det er heller ikke et mål å få flest mulig følgere til en hver pris. Ja, ikke til noen pris: Sverre Bjørstad Graff har fått en side med flere hundre tusen følgere uten å bruke en krone på «sponsing» eller annonser på Facebook.

- Godt innhold vinner alltid fram?

- Ja, kanskje. Jeg vil i hvert fall ikke betale for å få likere. Jeg vil at de skal velge å like siden, at de vil komme på fest med 200.000 andre. At jeg kan ha en personlig relasjon til følgerne. De er min «kapital», og kommer med både tips, ideer og andre tilbakemeldinger.

Sverre tegner mange forskjellige steder - aller minst hjemme.
Sverre tegner mange forskjellige steder - aller minst hjemme.

Kopper og T-skjorter

Sverre Bjørstad Graff tegner i snitt tre-fire tegninger i uka. Men det kan bety to uker uten tegninger, eller én dag med fem tegninger. Han tegner på papir, scanner inn og gjør ferdig streker og farger i Photoshop.

Gjerne på en av hovedstadens kafeer. Går du for eksempel på Laundromat eller Kulturhuset i Oslo sentrum, er sjansen ofte stor for å se ham sittende i et hjørne med tegneblokka.

- Jeg tegner mange steder, men sjelden hjemmefra. Jeg tegner best i andre omgivelser, hvor jeg kan la meg inspirere og la tanker og ideer flyte fritt. Jeg lar meg inspirere på steder der det er ting som skjer, mennesker, bruddstykker av samtaler. Små utdrag av liv og situasjoner som suser forbi. At ting skjer gjør meg kreativ, og trigger assosiasjonsrekkene, forteller Sverre.

Og planen er å fortsette som før. Med ordspill, misforståtte sangtekster og absurde situasjoner. Dele tegninger på Facebook bevisst med tanke på årstid eller tid på døgnet. Henvende seg til både brede grupper og et litt snevert utvalg samtidig.

Som å tenke bevisst på hva karakterene i tegningene heter.

- Hvis jeg bruker Simen i en tegning, kan folk dele det med alle Simen på Facebook. Da ser jeg at mange nye «likere» på Facebook heter Simen, forteller Sverre muntert.

200.000 følgere og mange likes har åpnet mange dører. Mange produsenter har tatt kontakt, og så langt er det blant annet blitt t-skjorter, krus, kryssord og puter. Mer skal det bli:

- Nå blir det stempel, postkort og kalender, sier Sverre.

1459259_586186761431316_1903824845_n

Skaper et nytt univers

Og så: I løpet av høsten kommer Absurdgalleriet med en helt ny nettside. Den vil komme på Absurdgalleriet.no, men være noe helt annet enn det som ligger der i dag.

I samarbeid med den virale nettavisen Smud.no er målet å skape en «absurd skattkiste».

- Jeg håper det kan bli en skattkiste, en brønn av masse spennende. Ikke bare en samling av tegninger, men også noe som kan sorteres på tema, relevans, navn...

- Eller kanskje enkeltsaker med presentasjoner av et tema - for eksempel med flere tegninger om fugler, tapirer eller lignende. Det er mange ideer jeg ikke har brukt, forteller Sverre Bjørstad Graff.

- Det skal være en viss personlig touch over det, som skal inspirere til dypdykk. Jeg har også lyst til å vise litt av prosessen bak, «Absurdgalleriet bak tegningen», legger han til.

1454575_579573782092614_494884891_n

Håper på inntekter

Når siden er på plass, blir det den viktigste kanalen, sammen med Facebook-siden. Sverre understreker at han skal fortsette å tegne. Koding er ikke hans greie.

- Men disse gutta bak Smud.no er veldig gode på det. Det har vært viktig for meg. Det har vært flere interessenter for mulig samarbeid, og jeg har ventet med nye nettsider til jeg følte at tida var inne og samarbeidspartnerne var riktige.

Samtidig som det er artig, ligger det selvsagt et mål om litt inntekter bak samarbeidet.

- Ja, det er klart. Og det er motiverende å se at flere av disse små «strømmene», som t-skjorter eller de nye nettsidene, kan gi litt penger.

Men han tar neppe steget ut og tegner på heltid. Sverre Bjørstad Graff jobber fortsatt som journalist på desken i ABC Nyheter, etter 15 år i bransjen. Og det skal han fortsette med.

- Det er en trygg og god jobb med dyktige kolleger. Dette er en lidenskap på min fritid, og det er selvsagt artig hvis det gir litt avkasting. Men jeg er så priviligert at jeg har en jobb og en turnus som lar seg kombinere med en slik absurd virksomhet!

  • For ordens skyld: Journalist på denne saken og Medier24-redaktør Gard L. Michalsen er privat bekjent av Sverre Bjørstad Graff. Michalsen har tidligere som redaktør i SortlandsAvisa også vært kunde av Graff og Absurdgalleriet, men har i dag ingen kommersielle bindinger eller kundeforhold.
Til toppen