JAN THORESEN, her under en boklansering i Oslo vinteren 2015. (Bilde: )

Thoresen til toppjobb i Aller: - Vi skal være forsiktige med enkle løsninger og billige klikk

Jan Thoresen tilbake til Dagbladet og avisas digitale søstre. Blir digitalredaktør i Aller Medias nye digitale divisjon.

Jan Thoresen (42) blir digital redaktør i Aller Media Norge.

Det opplyser konsernet i en pressemelding tirsdag formiddag.

Thoresen kom nylig hjem fra Danmark og en tid som digital chefredaktør i den danske divisjonen av Egmont, og var tiltenkt en rolle i Egmont-konsernet i Norge - hvor han tidligere har jobbet.

Nå blir det altså en annen rolle og et annet konsern for Thoresen, opplyser Aller Media. 

Aller omorganiserer

I pressemeldingen omtales omorganiseringen som nytilsatt konsernsjef og administrerende direktør for Aller-konsernet i Norge, Dag Sørsdahl, iverksatte tidligere i år. Nå kommer flere av brikkene på plass her.

Ett grep i reorganiseringen var å skille ut den digitale virksomheten som et eget resultatområde med ansvar for alle digitale medietitler innenfor Aller Media, herunder DB Medialab, SOL, Dinside og Aller Medias magasiner på nett.

Det nye området ledes av tidligere administrerende direktør i SOL, Stephan Granhaug.

Og nå har altså Jan Thoresen takket ja til en stilling i det nye resultatområdet som digital redaktør, med ansvar for oppfølging av de ulike redaksjonelle miljøene i konsernet.

- Jeg er utrolig glad for at vi har greid å få en av de virkelige digitale nestorene i Norge til å fylle denne rollen, sier Granhaug i meldingen.   

«Tilbake» til Dagbladet

Thoresen kommer altså fra stillingen som sjefredaktør for digitale medier ved Egmonts hovedkvarter i København.

Før sin siste stilling der var han sentral i oppbyggingen av Egmont-eide klikk.no i Norge, og før det igjen var han utviklingsredaktør i DB Medialab. På 90-tallet var Thoresen med på å etablere Aftenposten på nett.

- Jan har vært en sentral spiller i det norske digitale landskapet siden de første nettavisene ble lansert. Med sin kombinasjon av erfaring fra både dags- og ukepresse, og dype forståelse for skjæringspunktet mellom teknologi, journalistikk og kommersialisering, passer han som hånd i hanske på Allerlaget, fortsetter Granhaug.

Nei til enkle løsninger og billige klikk

Og Thoresen selv ser fram til sin nye jobb:

- Jeg er opptatt av å ta redaksjonelle nettprodukter på alvor. Vi skal være ydmyke overfor leserne og forsiktige med enkle løsninger og billige klikk.

- En god nettavis er genuint nysgjerrig, sulten på kunnskap og sannhetssøkende. Aller viser en enorm vilje til å satse digitalt, og jeg gleder meg stort til å kombinere min erfaring fra nyheter og magasiner på nett i den nye stillingen, sier han.

Ifølge Granhaug vil jobben blant annet handle om å overføre «beste praksis» mellom ulike virksomheter, og gire opp utviklingstakten og innovasjonen i konsernet.

- Mediehuset Aller er fullt av kloke hoder. Jeg har stor respekt for kunnskapen, kulturen og lagånden som sitter i veggene. Vi skal løfte oss samtidig som vi blir mer tydelige og er stolte av den publisistiske arven vi skal ivareta. Dette blir utrolig gøy, avslutter Thoresen.  

Til toppen