PRODUKTPLASSERING forekommer blant annet i 71 grader nord. Men merker tv-kanalene dette godt nok? (For ordens skyld: Dette er en fotomontasje og ikke slik kanalene selv bruker P-en)

To av tre forstår ikke at de blir utsatt for produktplassering. Nå varsler Medietilsynet strengere kontroll og sanksjoner

P-en er ikke synlig nok, mener Medietilsynet.

En ny undersøkelse fra Medietilsynet viser at kun 35 prosent av seerne forstår at de blir «utsatt for produktplassering».

Bare én av tre kan huske å ha lagt merke til den såkalte «P-en» på skjermen, som skal fortelle seerne at programmet innholder produktplassering.

– Undersøkelsen viser at det fortsatt er en vei å gå når det gjelder å få til tydelig nok merking av programmer med produktplassering, sier direktør for konsesjon og tilsyn i Medietilsynet, Gudbrand Guthus, i en melding på Medietilsynet.no.

Vårt Land omtalte i helga også temaet, og til avisa utdyper Guthus hans syn på saken:

– Mye tyder på at P-en ikke er synlig nok. Fjernsynskanalene har ansvaret for at merkinga blir gjort ordentlig og kommer tydelig fram. Vi har et stykke igjen å gå før dette fungerer. Det har vært eksempler der kanalene har lagt en lys P på en lys bakgrunn. Der har kringkasterne lovet å skjerpe seg, sier han.

Guthus varsler at Medietilsynet nå kommer til å utøve strengere kontroller og varsler sanskjoner framover - kanskje også i form av bøter.

Til toppen