Ingvild Jenhaug Korneliussen og Erik Stephansen jakter gode, journalistiske prosjekter som «trenger penger». (Foto: Paul Weaver, Nettavisen)

Trenger du penger? Med støtte fra Fritt Ord lanserer Nettavisen en norsk plattform for «crowdfunding» av journalistikk

Nå leter de etter journalister som søker støtte til å gjennomføre gode ideer og journalistiske prosjekter.

Tidligere i år fikk Nettavisen 100.000 kroner i tilskudd fra Fritt Ord for å utvikle en plattform for folkefinansiering av journalistikk.

Kanskje mer kjent som crowdfunding på internasjonal nynorsk.

Nå søker mediehuset etter lanseringsprosjekter, skriver mediehuset til Medier24.

Eller på godt norsk:

Nettavisen leter etter journalister som vil ha penger.

- Tjenesten er nesten ferdig teknisk utviklet, forteller prosjekteier Ingvild Jenhaug Korneliussen.

- Nå vil vi prøve å få med opp til femten lanseringsprosjekter.

«Paragraf 100»

Plattformen har fått navnet Paragraf 100 etter pressefrihetsparagrafen i Grunnloven.

Her kan hvem som helst legge ut prosjekter innenfor journalistikk, dokumentarvirksomhet eller blogging for å få direkte støtte fra privatpersoner, organisasjoner eller firmaer.

Korneliussen forteller at Nettavisen også dermed kan komme til å legge til rette for støtte til konkurrenter:

- Nettavisen vil ikke ha noen førsterett på disse prosjektene, men vil fortelle om prosjektene mot våre lesere, sier hun.

- Det betyr at våre konkurrenter og journalister hos disse kan få støtte gjennom vår plattform til sine prosjekter.

Skal også bruke tjenesten selv

Nyhetsredaktør i Nettavisen, Erik Stephansen, forteller at også Nettavisens redaksjonelle miljø aktivt vil bruke tjenesten:

- Det er mange journalistiske prosjekter det er vanskelig å finansiere, selv om interessen skulle være der hos leserne, sier han.

- Håpet er at tjenesten kan være med på løfte fram historier som ellers ikke vill fått god nok plass eller bli hørt eller lest i det hele tatt.

Nettavisen melder at plattformen kan brukes for å finansiere alt fra dokumentarer i filmformat til digital nyhetsformidlingTwitter.

I jakten på å finne «lanseringsprosjekter», lover Korneliussen at disse kan få litt ekstra drahjelp:

- Vi kommer til å gi alle prosjektene den oppmerksomheten de fortjener, men lanseringsprosjektene vil nok få en del ekstra oppmerksomhet.

For å være med i lanseringsfasen inviterer Nettavisen interesserte i å ta kontakt - per e-post, telefon eller på besøk hos mediehuset midt i Oslo sentrum.

Til toppen