ARVE LØBERG (t.v.) og Trønder-Avisa gjør det godt. Og vokser: For litt siden kjøpte det nordtrønderske mini-konsernet Namdalsavisa fra Amedia. Her med NA-redaktør. (Foto: Bjørn Tore Ness)

Trønder-Avisa kjøper Namdalsavisa. Mini-konsernet vokser til 230 millioner i omsetning

Amedia forlater Nord-Trøndelag helt.

Trønder-Avisa kjøper Namdalsavisa. Det er klart etter at Amedia aksepterte selskapets bud på samtlige aksjer i den tradisjonsrike avisa i Namdalen, skriver de to partene i en pressemelding mandag.

Ifølge pressemeldingen tok Trønder-Avisa nylig kontakt med Amedia med ønske om å kjøpe Namdalsavisa.

- Etter kortvarige forhandlinger ble partene enige. Amedia er overbevist om at de nye eierne vil utvikle mediehuset i Namsos til det beste for lesere, annonsører og medarbeidere, heter det.

- Dette er en historisk avtale som gjør at vi får etablert et nordtrøndersk mediekonsern med lokale eiere som har klare publisistiske mål og tradisjoner for sitt eierskap i media», sier administrerende direktør og sjefredaktør i Trønder-Avisa, Arve Løberg.

Han understreker at avtalen skal godkjennes av styret i Trønder-Avisa før den er endelig. Det skjer denne uka.

Minikonsernet vokser stort

Med oppkjøpet av Namdalsavisa vil det nordtrønderske mediekonsernet få en samlet omsetning på 230 millioner kroner og et samlet avisopplag på 41.448 eksemplarer.

  • Namdalsavisa, med sitt hovedkontor i Namsos, har i dag et opplag på 10.798 og en omsetning på vel 60 millioner kroner.
  • Trønder-Avisa, som har sitt hovedkontor i Steinkjer, har et opplag på 19.719, mens de øvrige avisene i Trønder-Avisa-konsernet; Steinkjer-Avisa, Lokalavisa Verran Namdalseid, Inderøyningen og Snåsningen har et opplag på 10.931 eksemplarer.

I tillegg eier konsernet 47 prosent av Ytringen og en aksjepost på 23 prosent i Levanger-Avisa, som er ett av eierselskapene bak avisa Innherred. Trønder-Avisa-konsernet har i dag en omsetning på 170 millioner kroner.

Forlater Nord-Trøndelag

I vinter solgte Amedia de tre avisene Stjørdalens Blad, Malvikbladet og Opdalingen til Adresseavisen, og det ble uttalt at Trøndelag ikke lenger var et strategisk område. Imidlertid beholdt konsernet eierskapet til to aviser i hver sin randsone av Trøndelag; Namdalsavisa i Nord-Trøndelag og Arbeidets Rett i Røros. 

LES MER: 

BLIR SOLGT: Kim Riseth, enleder i Namdalsavisa - som nå kjøpes av Trønder-Avisa. (Foto: Namdalsavisa)

Den gang skal det ikke ha vært aktuelt å selge flere aviser, og Namdsalsavisa-redaktør Kim Riseth «følte seg satset på». 

Nå blir det altså likevel salg av avisa. Konsernsjef Are Stokstad i Amedia sier at beslutningen om å selge Namdalsavisa var en vanskelig avgjørelse:

- Som eier av Namdalsavisa måtte vi veie et konkret tilbud opp mot hva som over tid ville være best for både Namdalsavisa og Amedia. I dette tilfellet kom vi til at Namdalsavisa vil ha fordeler av å bli del av en større lokalt forankret mediegruppe i Nord-Trøndelag. Derfor aksepterte vi tilbudet, sier Are Stokstad i en kommentar.

Han peker på at et dypere samarbeid mellom Trønder-Avisa og Namdalsavisa har vært diskutert gjennom flere tiår uten at det har lykkes å skape en integrert løsning før nå.

- Skal dyrke suksessen videre

I 1994 kjøpte Amedia en eierpost i Trønder-Avisa og i årene etter ble det forsøkt å få til et tilsvarende samarbeid mellom de store avisene i Nord-Trøndelag. Da dette ikke viste seg mulig valgte Amedia i 2009 å selge seg helt ut av Trønder-Avisa.

- Det ligger åpenbare synergier mellom de to mediehusene, både markedsmessig og økonomisk. Namdalsavisa hører hjemme i Nord-Trøndelag og har langt større markedssynergier med Trønder-Avisa enn med våre aviser i Nordland. Vi selger til solide eiere med lokal forvaltning og med tydelige ambisjoner på Namdalsavisas vegne, sier Stokstad, og legger til at han er fornøyd med den økonomiske delen av avtalen.

- Det føles selvfølgelig litt spesielt å skulle forlate Amedia og den familien vi har vært en del av i mange år, men samtidig ser vi at dette gir oss muligheter til å dyrke videre det som har vært vår suksess; den lokale særegenheten og forankringen i Namdalen, sier sjefredaktør Kim Riseth i Namdalsavisa.

- Vi har ønsket å kjøpe Namdalsavisa fordi det er et mediehus med en god ledelse, mange dyktige og kompetente medarbeidere og med en bunnsolid posisjon i markedet i Namdalen. Vi ser fram til å være med på å videre utvikla Namdalsavisa i årene framover, sier Arve Løberg i pressemeldingen.

Trønder-Avisa-konsernet har forøvrig et strategisk og nært samarbeid med Adressa-gruppen og resten av Polaris Media. Trønder-Avisa eies av de to lokale selskapene AS Nord-Trøndelag og LL Inntrøndelagen, samt av Polaris Media med 10,3 prosent.

Til toppen