Det har vært skrevet mye om dyrevelferden i norske grisefjøs den siste tiden, og matprodusenten Nortura har lært en lekse, sier selskapet.

Nortura innrømmer urealistisk markedsføring

Spriket er for stort mellom markedsføringen av svineproduksjon og hvordan industrien egentlig er, mener en grisebonde. Nortura er enig og mener det er uheldig.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Grisebonde Frants Eirik Kvam har i Gudbrandsdølen Dagningen uttrykt skepsis til hvordan reklamekampanjene gjennomgående bruker gladsaker og fine bilder.

– Dette er en slags grønnvasking som skaper urealistiske framstillinger, og i neste omgang urealistiske forventninger, til hvordan produksjonen av grisekjøtt faktisk foregår, mener Kvam.

Det har den siste tiden vært skrevet mye om dyrevelferden i norske grisefjøs, og om lag 60 svineprodusenter er anmeldt av dyrevernsaktivister.

Kjell Raknes, som er matprodusentens konserndirektør for kommunikasjon, sier at selskapet er nødt til å kommunisere tettere på bondens virkelighet.

– Reklamespråket kan noen ganger skjønnmale hvordan husdyrproduksjonen faktisk foregår, sier Raknes.

Han sier han er enig med grisebonde Kvam at de har gjort noen feil, og at de noen ganger har endt opp med det han kaller en grønnvasking.

– Det er uheldig. Vi må i større grad vise fram hvordan produksjonen av grisekjøtt faktisk er, og være tettere på bondens virkelighet når vi kommuniserer om svinenæringa, sier Raknes.

Powered by Labrador CMS