ARVE LØBERG (t.v.) og Trønder-Avisa gjør det godt. Og vokser: For litt siden kjøpte det nordtrønderske mini-konsernet Namdalsavisa fra Amedia. Her med NA-redaktør. (Foto: Bjørn Tore Ness)

Trønder-Avisa og NA lanserer native advertising på trøndersk vis. Lager egen portal for reklamen

NA og Trønder-Avisa samler digitalt reklameinnhold på et nytt, felles nettsted.

- Vi velger å gå i en annen retning enn mange andre mediehus, som integrerer dette i sine ordinære nettutgaver. Vi ønsker å lage en egen kommersiell nettutgave, hvor alt reklameinnholdet er plassert, sier administrerende direktør og konsernsjef Arve Løberg i Trønder-Avisa i en melding fredag morgen.

Han og kollega Kim Riseth i det nylig oppkjøpte datterselskapet Namdalsavisa er spent på hvordan produktet blir mottatt.

Fredag 8. april lanserer de to avishusene nettstedet attent.no, som er utviklet sammen med kommunikasjonsbyrået Ofag. Den tekniske løsningen er levert av Smart Media.

(Faksimile fra Attent.no)
(Faksimile fra Attent.no)

Dog: Avislederne understreker at slik markedsføring ikke er nytt for de to nordtrønderske mediehusene.

– Vi har i flere tiår produsert annonsebilag som en del av pakken til våre lesere. Dette har fungert godt og har vært en viktig inntektskilde, opplyser Løberg.

Bilagene har vært skilt fra avisproduktet på egen rygg, der avisenes markedsavdelinger har stått ansvarlig for utgivelsen.

Og når mediehusene nå lanserer innholdsmarkedsføring digitalt, skjer det på litt samme måte: På en helt ny nettutgave, med eget utseende.

– Vi ville ha et moderne utrykk; en utgave som ser helt annerledes ut enn våre redaksjonelle produkter på nett. Vi har jobbet mye med å skape dette uttrykket – og vi har så langt fått meget god tilbakemeldinger fra aktuelle kunder, sier Arve Løberg.

Mediehusene understreker at de selvsagt vil bruke egne kanaler for å distribuere dette innholdet digitalt - men at selve innholdet altså vil ligge på en egen plattform.

Til toppen