Promo-bilde fra TV 2s nyttårsfest-program. (Foto: TV 2)

TV 2 brøt god presseskikk med sjampis-fest fra Arne Hjeltnes sin restaurant

PFU: Fortalte ikke at programleder var medeier.

Pressens Faglige Utvalg slo tirsdag fast at TV 2 brøt god presseskikk i et nyttårsfest-program som ble sendt på tv et par dager før årets slutt i romjula 2014.

Bruddet består i at programmet ble sendt fra restauranten Vaaghals, hvor programleder Arne Hjeltnes er medeier. Og i uttalelsen fra PFU slås det klart fast at TV 2 burde ha opplyst om dette.

Kanalen forsvarte seg i forkant av klagebehandlingen med at Hjeltnes ikke var en redaksjonell medarbeider, at programmet var laget av en ekstern produsent - og at Hjeltnes hadde en begrenset eierandel på fem prosent.

God reklame for restauranten

Men PFU slår beina under TV 2 sin argumentasjon:

- PFU avviser at Arne Hjeltnes ikke er å regne som en redaksjonell medarbeider. I programmet framstår han som TV2s medarbeider, og det er uten betydning om han er fast ansatt eller frilanser, heter det i uttalelsen.

- Utvalget er uenig i at eierandelen på fem prosent ikke er nok til å utgjøre et brudd på god presseskikk. Restauranten har fått god reklame etter programmet, og han framstår på hjemmesiden til spisestedet som en tydelig markedsfører. Programlederen har bevisst eller ubevisst fått en dobbeltrolle, sier PFU videre, og slår fast:

- TV 2 har brutt god presseskikk.

KRITISERTE TV 2: Samfunnsredaktør i NRK og PFU-medlem Alexandra Beverfjord.
KRITISERTE TV 2: Samfunnsredaktør i NRK og PFU-medlem Alexandra Beverfjord. Bilde:

NRK-redaktør kritiserer TV 2

Utvalgets medlemmer rundt bordet var helt enig i sekretariatets forslag til uttalelse, og ga kritikk til TV 2. Blant dem samfunnsredaktør Alexandra Beverfjord i NRK:

- Dette er ingen stor eller viktig sak, men det er likevel en prinsipiell sak av betydninng. Jeg reagerer også litt på tilsvaret til TV 2, hvor man nærmest tar litt lett på dette, sa hun i møtet.

Og Tone Angell Jensen:

- For en vanlig seer er Arne Hjeltnes TV 2 sin mann. Og kanskje en tv-kanal bør være ekstra varsom når man benytter seg av eksterne produksjoner, sa Fremover-redaktøren.

Men hvis de hadde opplyst…?

Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund stilte overfor utvalget et hypotetisk spørsmåk om hvordan vurderingen hadde vært, hvis TV 2 hadde opplyst om programlederens binding til restauranten.

Hadde det da ikke vært et brudd på god presseskikk? Ikke nødvendigvis.

- Jeg synes ikke det. Det er fortsatt uryddig, og et brudd på reglene om å verne om sin egen integritet, mente Tone Angell Jensen.

- Kanskje hadde man da valgt en annen løsning, sa Alf Bjarne Johnsen, VG-journalist og leder i PFU.

Før han konstaterte noe lakonisk:

- Programlederen må jo være glad for at TV 2 tilfeldigvis valgte denne restauranten, blant 2000 restauranter i Oslo.

Til toppen