Gjengen bak "The Stream" på TV 2. Fra venstre: Artistutvikler Espen Lind, idehaver Jørn Dahl i Little Hill, Kreativ leder Christian Meinseth i Monster Format, artistutvikler Cato Sundberg, direktør for kanal og program i TV 2 Trond Håndlykken Kvernstrøm, adm.dir. Ingvild Daae i Monster, artistutvikler Marion Ravn og programleder Tarjei Strøm. (Foto: Thomas Reisæter, TV 2)

TV 2 og Monster med monstersalg: Har solgt «The Stream» til NBC Universal i USA

– Dette er den største TV-eksporten fra Norge noensinne.

Det er TV 2, produksjonsselskapet Monster og musikkprodusent Jørn Dahl sitt selskap Little Hill som denne uken signerte en avtale med den amerikanske tv-kanalen NBC om kjøp av formatet «The Stream».

Bak handelen står distributøren Nordic World som markedsfører og selger først og fremst nordiske TV-programmer og formater til resten av verden, opplyser de i en pressemelding.

– Uten tvil den største TV-eksporten

For NBC i USA blir dette en storsatsing, forteller aktørene i meldinga.

– I hele min karriere har jeg vært en forkjemper for at vi må utvikle og selge norske ideer på lik linje som vi kjøper utenlandske formater fra internasjonale distributører. I TV 2 har vi de 2-3 siste årene hatt som mål å utvikle ideer som også kan gå ”world wide”, så dette er et gjennombrudd. Med «The Stream» har vi truffet en nerve, og det har vært flere store interessenter på banen som har ønsket å kjøpe dette formatet, sier Trond Håndlykken Kvernstrøm, som er direktør for kanal og program i TV 2, i pressemeldingen.

– Vi har vært i USA og presentert formatet for toppsjefene i flere av de største amerikanske TV-selskapene. At vi nå har signert avtale med NBC, som fra før sender de største talent-programmene i USA, er stort. Dette er uten tvil den største tv-eksporten fra Norge noensinne og vil selvsagt også bidra til gode inntekter for TV 2 og våre partnere i årene som kommer hvis serien lykkes i USA, sier han videre.

– Honnør til interne krefter 

«The Stream» hadde premiere på TV 2 i høst og er en helt ny og norskutviklet musikkonkurranse som er utviklet av Monster og TV 2 sammen med idehaver og musikkprodusent Jørn Dahl. TV 2 har gått sammen med verdens tre største plateselskaper Universal Music, Sony Music og Warner Music samt streaming-giganten Spotify.

– Dette er en honnør til interne krefter og våre samarbeidspartnere Monster og Little Hill, og en stor dag for alle som kjemper for godt innhold på TV-skjermen hver eneste dag i norsk produksjonsbransje, sier programdirektør Jarle Nakken i TV 2 i pressemeldingen.

Produksjonsselskapet Monster sier at det er en stor dag for dem.

– Vi har i lang tid satset på egenutvikling og nå ser vi nok en gang resultatet av dette. Vi må bare være veldig glad for at Jørn Dahl kom til oss med ideen til programmet og at TV 2 turte å gå i utvikling og at de satser på norskutviklet egenproduksjon. At dette nå går rett i salg til en av verdens største tv-kanaler er helt fantastisk, sier administrerende direktør Ingvild Daae i Monster i pressemeldingen.

Til toppen