TV2 har aldri vært nærmere NRK – økte 15 prosent på ett år

Hildrum & co tok et solid jafs av tv-markedet i 2014.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Ifølge Kampanje har TV2 aldri vært nærmere NRK i posisjon og oppslutning.

For mens NRKs tv-kanaler i 2014 samlet falt fra 41,3 til 37,6 prosent markedsandel, styrket TV2 sin posisjon fra 24,6 til 28,4 prosent.

Med andre ord, en markant endring: NRK faller med hele 8,9 prosent. Mens TV2 styrker sin markedsandel med hele 15 prosent.

Avstanden i markedsandel mellom de to allmennkringkasterne har krympet fra 16,7 til 9,2 prosent. Dermed er NRKs forsprang nær halvert, og redusert med hele 45 prosent. 

- TV 2 har i flere år hatt som mål å stabilisere markedsandelen over 20 prosent. I 2014 klarte vi det med glans, sier TV 2-sjef Alf Hildrum til Kampanje. Hildrum går om få dager av som TV2-sjef, for å overlate roret til Olav T. Sandnes.

Også TV Norge og de andre kanalene i SBS Discovery jubler etter fjoråret; med en samlet andel på 17,4 prosent, og TV Norge alene på 8,1 prosent.

Men når noen vinner, må noen tape. Foruten NRK, har også MTG TV med TV3 i spissen tapt markedsandeler i fjor, skriver Kampanje.

Powered by Labrador CMS