«Uløst» sesong 2 kan være på vei. Men denne gangen må det bli inntekter på podkasten

- Vi har snevret oss ned på et prosjekt, sier Tor-Erling Thømt Ruud. Nå jakter han og Uløst-teamet finansieringsmodeller.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Rundt 200.000 nedlastinger per episode ble fasiten for podkasten «Uløst» - til sammen 1,2 millioner. 

Det fortalte programleder og krimjournalist Tor-Erling Thømt Ruud i VG SKUP-konferansen i helga, der han snakket om podkasten sammen med produsent Cathinka Rondan fra Rubicon.

De seks episodene om Birgitte Tengs-saken fenget altså lytterne. Og om saken ikke ble løst av det, så ble altså saken tatt opp igjen av politiets nye cold case-gruppe - samme år som det kom både bok og podkast om den uløste krimgåten.

Jobber med ny sesong

Under foredraget på SKUP-konferansen lørdag, meddelte podkasterne også at de jobber med en mulig ny sesong:

- Vi har snevret oss ned på et prosjekt, sier Tor-Erling Thømt Ruud.

Men der forrige sesong ikke hadde et eneste reklameinnslag eller snev av sponsing, blir det ikke slik for en eventuell runde 2:

- Det er umulig uten noen form for finansiering. Vi ser nå på muligheter for hvordan vi kan klare å finansiere eller sponse denne typen journalistikk, sier Thømt Ruud.

- Mulig å tjene penger

Mens de fleste av podkastene fra Akersgata & omegn består av folk som snakker med hverandre i studio, var Uløst en omfattende journalistisk radiolignende produksjon, med grundig research, bakgrunnssamtaler, reiser og lange intervjuer. Samt produksjonsselskapet Rubicon på laget.

- Radio er et helt eget fag, og vi ser også at vi når helt andre tall enn de fleste podkaster. Men god produksjon koster også penger, konstaterer Thømt Ruud.

Så gir god produksjon også kommersielt potensiale, mener produsent Cathinka Rondan:

- I andre sesong tror jeg det blir lettere å tjene penger på dette. Det er mulig. Og dette har longtail-effekt; «Uløst» kom i fjor høst, og fortsetter å få nye lyttere.

Powered by Labrador CMS