VENTURE FACTORY, her ved gründer og direktør Even Aas-Eng, kjøper Buzzit fra Amedia. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

Venture Factory kjøper Buzzit og kaster ut presseetikken - gjør viralsiden helkommersiell

Kjøper trafikkmaskinen som Nordlys skapte våren 2014. - Hele siden vil merkes annonsørinnhold, sier Even Aas-Eng.

For to år siden etablerte Nordlys den virale nettsiden Buzzit.no, og ble både først og størst på den norske virale bølgen i 2014 og fram til sommeren 2015.

I fjor høst ramlet korthuset sammen, og både tl:dr, Superlike, BisBuzz og Omsnakket ble alle sammen lagt ned eller solgt.

Buzzit ble formelt overtatt av Amedia, og drevet videre - inntil nå:

Dagnes Næringsliv melder at Venture Factory kjøper 51 prosent av selskapet fra Amedia. Venture Factory driver blant annet med teknologi, oppstartsbedrifter og netthandel. 

- Et spennende kommersielt case

Venture Factory skal drive siden videre - men ikke som en redaksjonell virksomhet. Redaktørplakaten og Vær varsom-plakaten «kastes ut», og siden skal drives som en ren kommersiell side med innholdsmarkedsføring og betalte artikler.

Venture Factory kjøper med andre ord i praksis trafikken og posisjonen; blant annet en Facebook-side med 75.000 likes.

I en pressemelding fra selskapet, sier gründer og daglig leder Even Aas-Eng: 

– Vi skal fortsatt produsere velskrevet innhold som leserne ønsker å lese, men innholdet vil være betalt av annonsører eller egenprodusert innhold med kommersielle linker. Venture Factory har ingen planer om å drive avis, men vi ser på Buzzit som et svært spennende kommersielt case hvor inntektene vil komme fra displayannonser, affiliate linker og salg av native annonser. 

Overfor DN erkjenner Aas-Eng at det kan «høres stygt ut» og kaste ut presseetikken, men legger til:

- Er man at den oppfatning at journalister har enerett på artikler, bilder og video, er det jo stygt. Men det mener jeg de ikke har, sier Aas-Eng.

Flytter selskapet til Oslo

I samme pressemelding beskriver Amedia bakgrunnen for salget slik: 

– Buzzit har vært en knallsuksess trafikkmessig. Selskapet har bygget opp en sterk posisjon som vi ser det er mulig å tjene gode penger på.  Vi har lært mye av å drive nettstedet, samtidig som vi har erkjent at Buzzit som tjeneste ikke har noen direkte synergier med vår kjernevirksomhet, verken på innhold, salg eller teknologi.

- Derfor mener vi det er riktig for selskapet å få inn nye eiere. Vi mener å ha funnet et svært godt hjem til Buzzit i Venture Factory, sier innovasjonsdirektør i Amedia, Pål Nedregotten.

Når Venture Factory tar over 1. mars flytter Buzzit.no fra Tromsø til Venture Factorys lokaler i Oslo sentrum.

- Som følge av at nettstedet endrer karakter fra å være et journalistisk produkt drevet etter redaktørplakaten til å bli en rent kommersiell tjeneste, har de tre ansatte i Buzzit fått tilbud om sluttavtale, heter det også i meldingen. 

  • PS! Aas-Eng er også styreleder og medeier i Filter Media, men understreker ifølge DN at Filter Media utover det ikke har noen fobindelser til Buzzit eller Venture Factory.
Til toppen