DAG SØRSDAHL, konsernsjef i Aller Media - her i samtale med kollega, forlagsdirektør og Se og Hør-redaktør Ellen Arnstad, på Medieleder 2016 onsdag. (Foto: Gard L. Michalsen)

«Vesentlig endring av frekvens på papir» kommer stadig nærmere for Dagbladet

MEDIELEDER16: Det bekrefter konsernsjef Dag Sørsdahl - og varsler samtidig full gjennomgang av strategien for brukerbetaling digitalt.

- Sjefredaktør John Arne Markussen har jo allerede i vinter sagt at det bare er et spørsmål om tid før vi gjør en vesentlig endring av frekvensen til Dagbladet, sier Aller-sjef Dag Sørsdahl til Medier24 onsdag. 

Det gjør han på spørsmål om hvor tett Dagbladet følger og lar seg inspirere av utviklingen til The Independent.

Den engelske avisa som i vinter la ned papiravisa, sparket 100 medarbeidere - og nå lever i det som omtales som en lønnsom og heldigital framtid.

Sørsdahl henviser i svaret til et intervju Markussen ga til Medier24 i forbindelse med årets opplagspresentasjon i mars.

Der antydet Markussen at Dagbladet i en ikke alt for fjern framtid kan se for seg å gå fra avis seks dager i uka - til å bli en nettavis med kun helgeavis på papir, én dag i uka.

HVEM KUTTER FREKVENS FØRST? VG-sjef Torry Pedersen og Dagblad-redaktør John Arne Markussen. Bildet er fra en markering hos TV 2 i januar 2015. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)
HVEM KUTTER FREKVENS FØRST? VG-sjef Torry Pedersen og Dagblad-redaktør John Arne Markussen. Bildet er fra en markering hos TV 2 i januar 2015. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen) Arkivfoto: Gard L. Michalsen

- Og det tidspunktet kommer stadig nærmere?

- Ja. Men det handler om flere momenter, både distribusjonsøkonomi, annonseøkonomi, med mer.

- Hva vil «nærmere» si? I løpet av 2016 eller 17?

- Det kan vi ikke si noe om ennå, sier Sørsdahl.

Varsler full gjennomgang

Medier24 snakker med Sørsdahl under MBLs og Norsk Redaktørforenings konferanse Medieleder2016 i Bergen onsdag.

Der var det blant annet debatt om hvem som skal finansiere framtidas journalistikk.

DEBATT: Hallingdølen-direktør Christian S. Andersen, publisher Lars Helle i Stavanger Aftenblad, konserndirektør Mari Velsand i Amedia - og konsernsjef Dag Sørsdahl i Aller Media. (Foto: Gard L. Michalsen)
DEBATT: Hallingdølen-direktør Christian S. Andersen, publisher Lars Helle i Stavanger Aftenblad, konserndirektør Mari Velsand i Amedia - og konsernsjef Dag Sørsdahl i Aller Media. (Foto: Gard L. Michalsen) Foto: Gard L. Michalsen

Da uttalte konsernsjef Dag Sørsdahl i Aller Media at bransjen må tørre å ta betalt for innholdet - og å ta ordentlig betalt.

Samtidig leder han et konsern der det fremste betalte digitale produktet, Dagbladet Pluss, akkurat nå koster 349 kroner for et helt år.

- Den skal øke, svarte Sørsdahl fra scenen på spørsmål om det.

Og utdyper overfor Medier24:

- Vi går nå gjennom hele strategien knyttet til Dagbladet Pluss. Det handler om både innhold, distribusjon, pris. Vi kommer til å jobbe mye mer strategisk med dette, og engasjerer hele konsernet i arbeidet, sier han.

Utelukker ikke gratis nettsteder også

I debatten på konferansen uttrykte Sørsdahl skepsis til om det vil være annonseøkonomi til en nyhetsproduksjon uten brukerbetaling. I hvert fall når han snakker om dagspresse og «nyheter».

Men hva med andre nettsteder og magasiner, som i dag ligger åpent på nett?

- Vi har de samme utfordringene på annonseøkonomi der, og vil se over tid om det er mulig å konvertere for eksempel KK.no eller Se og Hør digitalt til et betalprodukt.

- Men akkurat nå jobber vi med Dagbladet Pluss som vår hovestrategi, sier Sørsdahl.

- Og hvis vi skal rive en publisistisk virksomhet i den bredden vi har i dag, tror jeg ikke det tilgjengelige annonsemarkedet er tilstrekkelig for å finansiere det, legger han til.

- For å være konkret: Dagbladet kan ikke finansiere SKUP-vinnere med annonseinntekter?

- Nei - slik kan du si det. Det tror vi i hvert fall blir vanskelig.

Til toppen