VGs Odin-sak fikk Schibsted-pris torsdag. (Foto: Schibsted Media Group)

VG, Fevennen og Svenska Dagbladet tok årets Schibsted-priser

Ny pris til Odin-saken. Heder også for «Sørlandsporten».

VG, Fædrelandsvennen og Svenska Dagbladet er årets vinnere av Schibsted Journalism Awards. Det ble delt ut priser i tre klasser: «Best storytelling», «Best innovative entry» - og «Best scoop».

Prisene ble delt ut under et heldagsarrangement med journalister, redaktører og konsernledelse i Schibsted torsdag 28. mai.

– 2014 må være et av de beste årene noensinne for fremragende journalistikk produsert av mediehusene våre. Jeg er meget imponert over alle de sterke historiene vi avdekker, historier som setter dagsorden og som gjør leserne bedre informert. Mediehusene våre fortsetter å vinne prestisjetunge priser både på nasjonalt og internasjonalt nivå for arbeidet de gjør. Noen av de beste historiene er i dag blitt belønnet med en pris her under Schibsted Journalism Awards. Jeg gratulerer vinnerne og alle nominerte for deres fremragende innsats, sier Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted Media Group, ifølge en melding på Schibsted.com.

Dette sier juryen om vinnere og nominerte i de tre klassene:

Best storytelling

VG vant prisen for "Best Storytelling" for "Odin-saken":

VG: "Odin-saken"

VG fortalte historien om en ung gutt ved navn Odin og om hva som drev ham til å ta sitt eget liv. VGs behandling av denne meget personlige historien viser stor følsomhet, respekt og imponerende grundighet. Historien engasjerte enkeltlesere og samfunnet generelt, ga støtet til en offentlig debatt og fikk folk til å marsjere gjennom gatene for å få slutt på mobbing.

Vinneren tilpasset historien til det nye medielandskapet og fortalte den på en måte som ikke bare beveget publikum, men også tente et håp.

Finalistene:

VG: "Dødsdykket"

Denne fascinerende og tragiske historien fra VG om en grottedykkingsekspedisjon ble fortalt uten sentimentalitet. Den fengslende historien ble presist formidlet og skreddersydd for å nå ut til lesere på ulike plattformer.

20 Minutos: "Muro de Berlin" (Berlinmuren)

20 Minutos tok en gammel historie og pustet nytt liv i den ved å legge til nye elementer. Presentasjonen høynet leseropplevelsen og gjorde 20 Minutos til en pioner innen digital historiefortelling.

Best innovative entry

Det regionale mediehuset Fædrelandsvennen (FVN) vant prisen for "Best Innovative Entry" for prosjektet "Sørlandsporten":

FVN: "Sørlandsporten"

Lokale myndigheter gjorde det ikke enkelt å finne offentlig informasjon og la hindringer i veien både for den jevne borger og for Fædrelandsvennen. Avisen bestemte seg derfor for å gjengi opplysningene på en måte som ga leserne tilgang til mer enn én million søkbare dokumenter. Dette demokratiprosjektet er et bevis på hvor uadskillelige journalistikken og teknologien har blitt.

Vinneren har utviklet en ny måte å styrke publikums muligheter på. Dette har endret balansen mellom offentlige tjenestemenn og borgerne ved å kombinere en enkel idé med avansert teknologi.

Finalistene:

Aftonbladet: "Partilederdebatten"

Aftonbladet dekket riksdagsvalget i Sverige i 2015 på ulike plattformer, men nett-TV-dekningen av partilederdebatten revitaliserte den politiske debatten som sjanger. Med denne kvalitetsproduksjonen, et stort studiopublikum og tett interaksjon med publikum gjennom sosiale medier har Aftonbladet tatt et modig og innovativt skritt inn i fremtiden.

Svenska Dagbladet: "SvD60sekunder"

Det politiske spillet ble ikke bare visualisert, men også dybdeanalysert i en rekke 60 sekunder lange animasjoner laget av Svenska Dagbladet. Med vidd og eleganse ga Svenska Dagbladet politikken en ny dimensjon ved å gi en djerv analyse og kombinere penn og papir med digital teknologi.

Best scoop

Svenska Dagbladet (SvD) vant prisen for "Best Scoop" for serien "Industrivärden":

Svenska Dagbladet: "Industrivärden"

Svenska Dagbladet og N360.se avslørte en rekke hendelser som virkelig rystet svensk næringsliv. Ved å eksponere dobbeltmoral ga avisen leserne innblikk i en verden som tidligere hadde vært lukket. Suksessen bak dette skupet kan måles etter den glitrende måten historien ble rullet ut på og virkningen dette hadde på de store svenske selskapene som sto i sentrum for skandalen.

Gjennom målbevissthet, avanserte granskningsmetoder og pålitelige kilder kunne vinneren avsløre fakta som virkelig betydde noe, og som endret det svenske samfunnet for alltid.

Finalistene:

Bergens Tidende "Monika-saken"

Bergens Tidende oppdaget at politiet hadde gjort en rekke feil etter det påståtte selvmordet til en åtte år gammel jente. Samtidig som avisen viste dyp respekt for den døde jenta og hennes familie, stilte Bergens Tidende spørsmålstegn ved resultatene av politiets etterforskning og avdekket forhold som opptar publikum generelt.

Bergens Tidende: "Shaimaa"

Dette skupet begynte med norske myndigheters vedtak om å returnere en ung jente som hadde bodd i Norge i fem år til Afghanistan. Historien avslørte en politisk skandale som fikk alvorlige følger for mange asylsøkerbarn, løgner, tomme løfter og lovbrudd og tvang offentlige tjenestemenn og politikere til å gripe inn og ta ansvar.

Til toppen