SLIK SÅ NETTBY ut for noen år siden. Nå er portalen tilbake!

VG vekker Nettby til live igjen. Nå kommer alle dine gamle bilder og meldinger tilbake

(1. APRIL!) Mediehuset legger også ned alle sine sider på Facebook.

For fem og et halvt år siden vedtok VG å legge ned det sosiale mediet Nettby.

Men i takt med konsernets nye strategi om å konkurrere mot Facebook og Google, har Schibsted nå bestemt seg for å vekke til live Nettby, og har bestemt seg for å satse 900 millioner kroner på å vekke portalen til live igjen.

Det får Medier24 bekreftet fra flere kilder i Schibsted denne uka.

En betaversjon er allerede lansert, men konsernet understreker at dette er en ren kopi av versjonen som ble lagt ned i 2010.

Det gjelder både innhold, data og funksjonalitet.

- Vi er jo litt usikker på hvordan dette vil fungere i møte med dagens internett. Internett har jo forandret seg mye siden 2009, sier en sentral kilde i VGs nye Nettby-redaksjon.

- Blant annet er Nettby ikke særlig mobiltilpasset. Men vi jobber for å ha en mobilversjon klar, tidligst sommeren 2017, sier vår kilde.

For deg som bruker, betyr det at alle dine gamle bilder, minner, meldinger, flørter og chatter dukker opp igjen - og ditt brukernavn og e-post skal fungere akkurat som før.

- Dette kan jo ha en nostalgisk verdi for mange, heter det i et internt Schibsted-notat.

Nettby-renessansen ses på som et ledd i strategien om å konkurrere mot Facebook og Google, og for å konkurrere ordentlig mot førstnevnte har VG også bestemt seg for å legge ned alle mediehusets Facebook-sider fra 2. april.

- Det er et drastisk grep, men vi regner med det må til for å få brukerne til å slutte å bruke Facebook og i stedet bruke Nettby, heter det i Schibsteds strateginotat.

Der kan vi også lese om store planer for «nye Nettby», som våkner til live i en verden av big data.

Blant annet ser Schibsted for seg å koble data fra konsernets mange tjenester sammen.

Ved å analysere data fra Nettby, Finn, Vektklubben og hvilke saker du leser på VG, kan man blant annet forutse hvem som er midt inne i skilsmisser, eller på andre måter på jakt etter en livspartner. Dette skal brukes til en ny algoritmebasert sjekke-app med forslag til andre nysingle, og selvsagt annen tradisjonell, målrettet reklame.

Til toppen