DONALD TRUMP på et amerikansk valgmøte. (Foto: Gage Skidmore, Wikimedia CC-lisens)

Vi blir opprørte av Trump og glade av Pokémon. Og folk flest er fornøyde med medienes dekning av sommerens terrorangrep

Mens Rio-OL har fått mest omtale i sommer og høst. Det viser nyhetsanalysemålingen Agenda Tracker for 3. kvartal.

Oslo (NTB-Trine Andersen): OL i Rio fikk mest omtale, men det er knivingen mellom presidentkandidatene Hillary Clinton og Donald Trump som har gjort mest inntrykk de siste tre månedene.

Situasjonen i Syria og terrorangrepet i Nice har også gjort sterkt inntrykk, viser spørreundersøkelsen Agenda Tracker, som er en kvartalsvis undersøkelse gjennomført av meningsmålingsinstituttet YouGov i samarbeid med kommunikasjonsbyrået PR-operatørene og medieanalysebyrået Retriever.

Drøyt halvparten – 54 prosent – av de spurte oppgir at det amerikanske valget har gjort inntrykk på dem.

51 prosent sier det samme om situasjonen i Syria og terrorangrepet i Nice i sommer.

analytikerne

> HØR OGSÅ podkast - Analytikerne, episode 10: Hvilke nyhetssaker var mest omtalt tredje kvartal?

Overrasket over lav interesse

– Jeg er nok litt overrasket over at ikke flere er interessert i den amerikanske valgkampen, som er den store snakkisen og har pågått i flere måneder.

– Nesten halvparten svarer at den ikke gjør inntrykk på dem. Det viser at det skal mye til for å engasjere hele befolkningen, sier kunde- og analysesjef Kristina Nilsen i Retriever.

Ifølge Nilsen viser tidligere undersøkelser at det som gjør mest inntrykk på oss er ting som er nært oss, som større ulykker eller store overgrepssaker mot barn.

28 prosent av de spurte oppgir at dekningen av det amerikanske presidentvalget gjør dem triste eller opprørte.

43 prosent sier at saker tilknyttet det amerikanske valget gjør dem litt triste, mens 24 prosent forholder seg nøytrale.

– Det er interessant å se er hvor mange som sier denne saken gjør dem triste eller opprørte. Det kan nok ha mye med den mildt sagt omdiskuterte republikanske presidentkandidaten Donald Trump å gjøre, som til de grader har satt preg på mediene den siste tiden, sier rådgiver Nils Johan Halvorsen i PR-operatørene.

Disse sakene har fått flest medieoppslag i tredje kvartal i år (antall saker i parentes):

OL i Rio (inkludert Paralympics) 22.798

Situasjonen i Syria 12.137

Flyktninger gjennom Europa 9.228

Det amerikanske presidentvalget, saker tilknyttet, Donald Trump, Hillary Clinton og nominasjonen 6.388

Kuppforsøk i Tyrkia 5.253

Terrorangrep i Nice 4.430

Boligmarkedet og ekstrem prisvekst 4.086

Pokémon Go 3.964

Russisk dopingprogram 3.454

Langtidsplanen for Forsvaret 2.078

Astmasaken, skiforbundet 1.616

(Kilde: Retriever)

Terrordekning scorer høyt

Klart mest omtalt i mediene i tredje kvartal var OL i Rio, inkludert Paralympics.

Det var da også Rio-lekene som gjorde folk flest glade. 28 prosent av de spurte i undersøkelsen oppgir at saker knyttet til folkefesten i Rio har gjort dem meget glade, 46 prosent sier det gjorde dem litt glade.

Folk liker også å lese om mobilspillet Pokémon Go. Saker om Pokémon Go har gjort 23 prosent av de spurte meget glade og 33 prosent litt glade.

– Det er lenge siden vi har hatt en så lett sak som Pokémon Go på lista. Pokémon Go er definitivt en av sakene man kommer til å huske fra sommeren 2016, sier Kristina Nilsen.

Folk får også spørsmål om hvilke saker de mener ble dekket best. Her scorer dekningen av terrorangrepet i Nice høyest. 20 prosent oppgir at saken fikk svært god dekning, og 43 prosent mener saken fikk god dekning.

Dekningen av OL i Rio, inkludert Paralympics, kom på andre plass. 25 prosent oppfattet dekningen som svært god. 32 prosent mener dekningen var god.

Til toppen