«Vi rekker ikke alt. Vi må prioritere. Det er den viktigste oppgaven framover»

Og VG kan ikke favne over alle stoffområder selv, sier nyhetsredaktør Gard Steiro. Det kan bety mer samarbeid og kjøp av innhold.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Under frokostmøtet #jobbsmartere i regi av Norsk Redaktørforening tirsdag, presenterte flere mediehus hvordan de «jobbet smartere» i nedgangstider.

Egmont beskrev en situasjon der leserne ble mer fornøyd, og det gamle utsagnet fra tidligere BT-redaktør Trine Eilertsen om at Bergens Tidende lagde bedre journalistikk etter kutt for noen år siden, ble trukket fram fra salen.

«Retningen» i debatten fikk nestleder Hege Iren Frantzen til å rekke opp hånden og spørre:

- Dette har vi hørt før - og det høres ut som at desto færre man blir, desto bedre blir journalistikken. De journalistikken jeg snakker med, sier at de ikke har tid til å ringe de kildene de skal, og ikke får tid til å lage den journalistikken de mener de bør, sa Frantzen.

- Ikke dårligere, men mindre

En av dem som både holdt eget foredrag og senere svarte i den påfølgende stående paneldiskusjonen, var nyhetsredaktør i VG og tidligere BT-redaktør Gard Steiro.

Han presenterte under møtet VGs nye organisering, som grovt sett handler om noen som jobber med dagsorden og egen journalistikk, og en annen avdeling som jobber med nyhet og hurtig journalistikk.

Men etter at den organisasjonen ble vedtatt i fjor, kom nyheten om at 40 årsverk måtte gå i VG. En prosess som pågår i disse dager, midt i sluttpakkevinduet.

- Jeg er opptatt av at vi skal være ærlige og redelige når vi kommuniserer, i kombinasjonen med at vi samtidig må snakke om hva vi skal gjøre framover, sa Gard Steiro.

Og svarte slik på NJ-nestlederens utsagn:

- Jeg er jo enig med det de sier: Vi rekker ikke alt. Vi må prioritere. Det er den viktigste oppgaven framover. Og da er det ikke gitt at journalistikken blir dårligere, men det kan bli mindre journalistikk. Og det kan svekke kvaliteten for de som er vant til produktet.

Han fikk også spørsmål om hvor mye «dårligere» VG blir, når disse 40 årsverkene blir borte.

- Det som er helt sikkert, er at det endrer produktet. Det vil bli områder som vi ikke dekker på en tilfredstillende måte, og det vil bli flere journalistiske «blindsoner». Hvor mye dårligere VG blir, kommer an på hvordan vi bruker ressursene framover, sa Steiro.

Han var som BT-redaktør også med på det som er blitt omtalt som en kvalitetsheving, etter flere nedbemanninger.

- Kvaliteten på den journalistikken vi lagde, økte. Det var ikke på grunn av nedbemanning, men på grunn av tydeligere prioriteringer. Og ved å være veldig klare på hva vi skulle være gode på, klarte vi å løfte det, sa Steiro.

Kutter 40 årsverk - og må kjøpe mer innhold

Steiro kommenterte også de mye omtalte endringene i VGs kuttprosess: Lokalkontorene blir lagt ned. Og det blir slutt på egen reiselivsjournalistikk.

Kanskje skal man kjøpe inn reiselivsstoff. Og kan hende vil det gjelde for flere stoffområder framover.

- Vi må nok også kjøpe inn mer innhold framover, samtidig som vi må være tydelig på hva vi skal lage i redaksjonene, sa Steiro.

Han tror ikke nødvendigvis det dreier seg om mer frilansbruk, eller at VG vil bruke tid på mange enkeltkjøp av saker.

Og presiserer overfor Medier24 at det i større grad kan handle om «strategiske samarbeid med leverandører av innhold» - på samme måte som man i dag får innhold fra «egne» nisjer som E24, MinMote og Godt.no.

- I en ideell verden skulle vi hatt journalister til å jobbe med alle stoffområder, men det kan vi ikke. Da har vi to valg: Enten kutte det ut, eller kjøpe inn stoffet, sa Steiro.

Samtidig er det noen stoffområder han ikke ser for seg at VG vil sette ut. Som nyhetsjournalistikken og deler av sporten.

- Ikke et A-lag og B-lag

Nyhetsredaktøren sa videre at den omtalte omorganiseringen av redaksjonen kan hende måtte endres på etterhvert, ikke minst nå som ressursene blir færre.

Men hovedprioriteringene og grunnstrukturen skal ligge fast:

  • Øke tempoet i nyhetsdekningen på breaking news for å være «den foretrukne nyhetsdestinasjonen».
  • Samtidig ha ressurser til og levere på undersøkende journalistikk.
  • Sport er fortsatt en avgjørende del av VGs DNA, og underholdning må man ha i miksen. Ikke minst for å nå yngre lesere.

Men hvordan oppfattes inndelingen mellom dagsorden og nyhet - og oppleves det som et A- og B-lag, spurte lytterne på frokostmøtet.

- Det må man kanskje spørre journalistene selv om - men jeg oppfatter det ikke slik, svarte Steiro.

Og la til:

- Vi lykkes ikke hvis ikke de hurtigste og beste journalistene jobber med løpende nyheter og breaking news. Der må VG være gode.

Powered by Labrador CMS