«Vi skal ikke bruke tid på noe som er middels unikt, middels interessant og tar tre timer å lage»

#NONA15: Er det verdt en toppsak? Hvis ikke blir det ofte en notis. - Vi er blitt mye hardere på prioriteringer, sier TU-redaktør Svein-Erik Hole.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

«Femodoblet lesere på to år» kunne vi lese allerede på slutten av 2013 om TU.no, nettavisen til Teknisk Ukeblad. Siden da har trafikken bare vokst.

TU når flere hundre tusen brukere i uka, og i vinter fikk nettredaktør Svein-Erik Hole også pris som «Årets nyskaper» fra Oslo Redaktørforening.

På NONA-konferansen tirsdag ga Hole noen tips til hvordan man kan «få større verdier ut av journalistikken».

Og hvordan han og redaksjonen stadig prioriterer hardere:

- Vi fulgte nettopp etter VG med flere, og har laget en feed som vi kaller «TU direkte». På nyhetsdesken hver dag er det nå harde prioriteringer: Er det verdt å bli en toppsak på TU.no? Hvis ikke, så blir det oftest en notis i direkte-feeden vår.

- Innholdet vårt skal være unikt. Vi skal ikke bruke tid på noe som er middels unikt, middels interessant og tar tre timer å lage, sier Hole.

Organisasjon og teknologi

TU-redaktøren gikk på NONA15 gjennom ti punkter med en rekke konkrete tips til hvordan man rett og slett kan få mer innhold.

Se punktene nederst!

En viktig del av dette handler om hvordan redaksjonen må rigges, når de skal publisere - og ikke minst distribuere stoffet videre:

- Vi publiserte tidligere det meste av vårt stoff mellom klokka to og fire, når leserne er minst aktive på nettavisen. Det har fått konsekvenser for måten vi jobber; nå kommer vi med tidlige nyhetsbrev, og har folk på jobb til kvelden.

- Og så ser vi gjennom analyse at folk er mest i modus for dele saker fra TU.no sent søndag kveld, sa Hole.

TU bruker mye tid på analyse og datafangst til å se hvordan folk leser stoffet.

Men ikke minst også gjennom enkle grep bruke data til idéutvikling. Som da de så at folk i vinter søkte mye etter iPhone 7.

- Vi så at folk søkte på Google etter iPhone 7, og lagde en seriøs sak om ryktene og informasjonen om iPhone 7. Det skapte stor trafikk - og særlig gjennom søk, fortalte Hole.

Peronalisering og modus

TUs gode råd til nettavisene handler både om å finne lesere, og konvertere lesere. «Bare» 23 prosent av sesjonene til TU.no kommer direkte, men målet er stadig å konvertere brukere til faste lesere.

Blant annet gjennom individuell behandling av lesere, personifisering og å utnytte algoritmene.

Og at det er ikke «enten eller» - det er både korte nyheter og lange saker.

- Leseren er i forskjellige moduser. På noen tidspunkter ønsker de raske oppdateringer. Andre ganger vil de lese lange reportasjer, mener Hole.

På spørsmål fra salen var han også tydelig på at det for TUs del ikke handler om å skape mest mulig enkel journalistikk som gir flest mulig raske klikk. Tvert i mot mener Hole at journalistene skal bruke tid på lange og grundige saker.

- Det er noe av det som gjør at folk ønsker å jobbe hos oss. At de kan bruke tid på større saker. Her er et eksempel på det - et interaktivt besøk på oljeplattform. Vi kunne brukt den samme tida på å sende journalisten ut på tre-fire videoreportasjer i Oslo, men dette gir selvsagt mye mer long-tail og gjerne stor viral trafikk, sier Hole.

Dette er Svein-Erik Holes 10 trinn for å få mer ut av journalistikken:

  1. Unike saker
  2. Organisatoriske endringer
  3. Idéutvikling gjennom bruk av data
  4. Finn nye lesere
  5. Konverter til faste lesere
  6. Utnytt algoritmer og nytt brukermønster
  7. Mål og lær
  8. Tenk longtail
  9. Nye former for lojalitet
  10. Si hei til verden

 

Powered by Labrador CMS