CHUL CHRISTIAN AAMODT, enerWE-gründer. (Foto: Agnes Etienne)

«Vi slet med å få PR. Men så snart vi begynte å kjøpe annonser, kom også pressemeldingene på trykk»

KOMMENTAR: - Innholdmarkedsføring er mer ærlig enn å kjøpe bannerannonser for å få pressemeldinger på trykk, mener enerWE-gründer Chul Christian Aamodt.

  • CHUL CHRISTIAN AAMODT, ansvarlig redaktør og daglig leder i enerWE.no

For snart to år siden startet jeg nettavisen enerWE.no. Og i lys av høstens mange debatter i pressen, gjør jeg meg to refleksjoner om det å drive avis.

Jeg kunne ingenting om avis da jeg startet nettavisen enerWE.no. Jeg visste heller ikke at det var noe som het innholdsmarkedsføring. Min bakgrunn var rent teknisk og kommersiell.

Men noe visste jeg. Jeg visste var at jeg alltid har hatt lyst til å jobbe i en avis, og at jeg gjennom 12 år med salg- og markedsføring i olje- og energibransjen har erfart at det å publisere godt innhold bidrar til økt salg.

Jeg søkte jobb i VG og Aftenposten, men jeg fikk ikke engang komme på intervju. Jeg forstod at jeg måtte starte en ny avis for å kunne jobbe i avis. 

Timing is everything

enerWE er den første nettavisen i Norge som rendyrker innholdsmarkedsføring. Vi retter oss mot olje- og energibransjen. Ikke lenge etter at vi hadde startet opp, så begynte oljeprisen å falle. Mer enn 22.000 oljejobber har over natten forsvunnet.

I tillegg så sliter mediebransjen. Timing is everything. Her var timingen elendig, men vi har brettet opp ermene, og oljekrisen har mot alle odds gitt oss god fart. 

I 2015 lander vi på en omsetning på mellom 2 og 2.5 millioner. For å vokse raskere har vi hentet inn mer kapital, og like før sommeren fulltegnet vi en emisjon der vi fikk inn tre millioner fra eksterne investorer som har tro på oss.

Det gjorde at vi kan rekruttere, og jeg er utrolig glad for at vi denne høsten fikk med oss Kristine Kotte-Eriksen som deskleder. Hun har også gått inn på eiersiden. Nå er vi i gang med å rekruttere flere 100 % stillinger.

To refleksjoner

Etter at jeg kastet meg ut i en bransje jeg kunne lite om så har jeg gjort meg to refleksjoner om det å drive en avis.

  • Refleksjon 1: Hvorfor er bannere ok, men innholdsmarkedsføring bannlyst?

Jeg har bakgrunn som salgs- og markedsdirektør. I min forrige jobb satt jeg som kjøper av annonseplass.

Jeg erfarte at det i enkelte aviser er en tydelig kopling mellom hvem som betaler for annonser og hvem som får redaksjonelt stoff på trykk.

I flere år sleit jeg med å komme gjennom med pressemeldinger. Det var en bransjekollega som tipset meg om at jeg måtte kjøpe litt annonseplass for å fange oppmerksomheten fra journalistene.

Etter å ha kjøpt noen annonser så fikk vi pressemeldingene våre på trykk.

Dette var i fagpresse, men jeg er av den oppfatning at annonsekjøpere i enkelte lokalaviser også kan vise til samme erfaring.

Jeg synes derfor det er underlig at denne problemstillingen ikke er mer aktuell. Samtidig er innholdsmarkedsføring, der man tross alt kaller en spade for en spade (forutsatt at man merker betalt innhold), uglesett av mange.

Innholdsmarkedsføring er jo en ærlig form for å betale for å få publisert sine pressemeldinger. Jeg mener det er en mer ærlig vei enn å gå enn gjøre som jeg gjorde i min tidligere jobb, der jeg kjøpte bannerannonser for å få plassert innhold i fagpressen. 

 

  • Refleksjon 2: Hvordan velge saker uten å bli styrt av klikk-onaniet?

Det er vanskelig å være ansvarlig redaktør, og samtidig være kommersielt ansvarlig for å skape arbeidsplasser. Alle våre kunder stiller spørsmål om hvor mange lesere vi har, og vi jobber derfor målrettet for å skape trafikk.

Vi har erfart hvilke saker som skaper trafikk, og vi må holde tunga rett i munnen for ikke å kjøre i full fart rett mot veggen.

Eksempelvis så skaper det mer trafikk å publisere saker som sier at Oljekrisen snart er over, enn at Oljekrisen vil vare lenge. Tilsvarende så skaper det mer trafikk å skrive at Klimaendringene ikke er menneskeskapte, enn å skrive at Klimaendringene er menneskeskapte.

Her har vi som ansvarlige redaktører et stort ansvar for ikke å se oss blind på klikk-onaniet. Både små og store aviser er opptatt av klikk, og i det store bildet kan vi være med å skape nye ”sannheter” som eksempelvis påvirker ungdommen til hvilke studier de skal velge (olje vs. Ikke olje) eller vår oppfatning av klimaendringene og dermed hvordan vi velger å forurense.

Vi fyller snart to år, og skal feire med kake med fyll

enerWE fyller snart to år, og det skal vi feire med kake fylt med krem og bær. Jeg lærer noe nytt hver dag, og synes det er givende å få være med å skape arbeidsplasser i en utrolig spennende bransje.

Som ny i mediebransjen så kan jeg med hånden på hjertet si at dette er en bransje jeg trives i. Så absolutt.

Til toppen