MORTEN DANIELSEN, markedsdirektør i Egmont Publishing, mener printmediet fortsatt har sin plass i framtida. (Foto: Gard L. Michalsen)

- Vi solgte 31,9 millioner blader i fjor og har 650.000 aktive abonnenter. Print skal ikke dø med det første!

(NYDALEN): Mens løssalget stuper, gir Egmont abonnentene stadig mer å lese. Markedsdirektør Morten Danielsen er lei av dommedagsprofetene.

I dag kom opplagstallene for både aviser og magasiner.

Også for magasinene er det en klar nedgang i opplagstallene, og samlet sett en nedgang på 6,2 prosent i bransjen.

Men det betyr ikke at «print skal dø» med det første, skal vi tro markedsleder Egmont Publishing.

Forlagshuset står for rundt halvparten av det norske bladmarkedet. Og markedssjef Morten Danielsen var klar i talen, da vi snakket med han mandag denne uka: 

- Vi er 20 år inn i den digitale revolusjonen, og fremdeles snakker vi om papirets død, sier han.

Markedssjefen trekker paralleller til TV, radio og kino, kanaler som ifølge profetiene skulle ha gått bort både en og fem ganger. Og han fortsetter:

- Ja, nye medier og teknologi har endret og påvirket eksisterende forretningsmodeller. Men disse vil leve side om side med papiret, lenge. Og det er forskjelL på dagsaktuelle nyheter og magasinstoff, mener Danielsen.

Trykker flere magasiner

I opplagstallene for magasiner og ukeblad, vil man rett nok se at det er mye nedgang, og særlig for de aller største som Se og Hør (Aller) og Hjemmet (Egmont Publishing).

Ifølge markedssjefen er det løssalget som står for de største nedgangene - og derfor rammes de sterkeste løssalgsbladene hardest.

Løsningen da er å «gi mer» til de trofaste abonnentene.

- Vi erkjenner at løssalg faller dramatisk, og da gir vi i stedet mer til abonnentene - hvor markedet er mye mer stabilt. Vi forsøker å gi mer av merkevarene til kundene våre, sier Danielsen.

  • Les også nederst i denne saken kommentarer fra Aller Media
ELLEN ARNSTAD, forlagsredaktør og konsernredaktør i Aller Media.
ELLEN ARNSTAD, forlagsredaktør og konsernredaktør i Aller Media. Foto: Håkon Bonafede, Egmont Publishing

Se og Hør faller videre, men er igjen størst på lesertall

Aller Media, det andre store bladforlaget i Norge, konstaterer også at opplaget og lesertallet faller:

Se og Hør tirsdag faller med 8,3 prosent, til et opplag på 115.191. Extra-utgaven på fredag faller med 19,6 prosent, til 45.084.

Men: På lesertallene er Se og Hør igjen større enn Hjemmet, med 471.000 lesere.

Se og Hør-redaktør og forlagsredaktør Ellen Arnstad viser i en melding til at løssalget står bak det meste av fallet, og mener man har en god abonnementsutvikling. Ikke ulikt det Egmont også sier.

- Vår sterke posisjon totalt på print og nett gjør at Se og Hør er den desiderte vinneren når det gjelder kjendisinnhold på alle flater, sier Arnstad.

Aller-konsernets andre sterke merkevarer som KK og Allers taper også på opplag og lesertall, men for Aller er det viktig at ukebladene er noe mer enn et magasin på glanset på papir:

- KK-universet gir påfyll hele mediedøgnet. KK er et ukeblad, sterkt til stede på nett og mobil – og en ledende event-arrangør som tilbyr leserne en «live» opplevelse. Her er KK-Mila, KK-Skimila, KK-dagen og KK-Treningscamp i seg selv blitt sterke merkevarer. Over 10 000 kvinner har aktivt deltatt på eventene, sier Arnstad. 

Også Aller gjør det godt på interiør og trender: Magasiner som KK Living og Vakre Hjem & Interiør vokser fortsatt, med særdeles gode tall.

Til toppen