AGNES DYVIK (t.v.) utfordrer magasinbransjen som i disse tider lanserer bladbare PDF-er i egne «strømme-apper». Her med Vio-kollega Mari Hæreid under NONA-konferansen i mai. (Arkivfoto/fotomontasje: Gard L. Michalsen/Egmont/Aftenposten)

Vio-gründer utfordrer magasinbransjen: - Nei, bladbare PDF er ikke framtida!

- Folk har høyere forventninger enn å lese papir digitalt, mener Agnes Dyvik. Spår at Flipp, MAGASIN+ og Pling bare er «mellomløsninger».

Før sommeren åpnet Egmont Publishing sin «Flipp» for alle. Denne uka kom Aftenposten med en ny versjon av MAGASIN+.

Og etter sommeren kommer etter alt å dømme Aller Media med sin «Pling».

LES MER i tidligere saker på Medier24:

Felles for dem alle: En tjeneste som samler egne magasiner på ett sted.

Der du kan lese «papirmagasiner» i elektronisk utgave. Ofte omtalt som «bladbar PDF».

Men det er ingen fullgod løsning, mener Agnes Dyvik, gründer og daglig leder i innovasjonsbedriften Vio Media:

- Nei, dette er ikke framtida. Disse løsningegene utnytter ikke i det hele tatt potensialet som finnes digitalt. Folk har høyere forventninger enn enn å lese papir på en digital enhet, sier hun på spørsmål fra Medier24 om de siste lanseringene.

Beta-tester «Netflix-modell»

Dyvik og kollegene i Vio Media har denne våren gjort seg kjent gjennom møter med mediebedrifter, og ved å vise seg fram på konferanser med å fortelle om planene og produktet:

Et forsøk på å lansere en «Netflix for magasiner», der kunder skal kunne få tilgang på alt slags innhold på ett sted, til én pris - og ikke knyttet opp til en pdf av et magsin.

- Vi «skipper» hele PDF-leddet, og «unbundler» artikkelen fra et enkelt magasin. De fleste ønsker å lese om tema eller artikler fra enkelte forfattere, så vi tagger artikkelen med det. Og så er det ikke snakk om en bladbar pdf, men en responsiv nettside som også fungerer på mobile enheter, forklarer Dyvik.

For litt siden ble beta-versjonen lansert, hvor en rekke utgivere har lånt ut noe av sitt innhold til en lukket test. Inkludert nevnte Egmont og Aller. Dagens Næringsliv er også med, ved noe av sitt innhold.

Målet er å se hvordan konseptet funker, og ikke minst hvordan leserne bruker det.

- Det er jo ikke vi som skal bestemme hvordan dette skal se ut, det er det leserne som gjør. Vi de ha hele publikasjoner, eller artikler delt opp etter kategorier? Og hvordan skal det se ut digitalt, leses det på mobil, brett eller PC? Hvis det viser seg at det leses mest på mobil, så kanskje vi utvikler det videre til en ren mobil/brett-utgave, sier Dyvik.

Slik ser Vios betatest ut fra innsiden:

[wzslider autoplay="true" interval="4000" transition="'slide'" lightbox="true" exclude="8894, 8898, 8899"]

Trykk på bildene for større versjon.

Håper på lansering på nyåret

- Facebook lanserte sine Instant Articles i vår, med en helt ny type brukeropplevelse. Er det et slags forbilde for dere nå?

- Nei, det er ikke nødvendigvis idealet. Men det handler om hvordan vi kan fremstille digital journalistikk på en best mulig måte. Og noe som er bedre enn det vi får i dag. Når utgivere klager på at inntektene ikke kommer på digitale produkter, så er det kanskje fordi de ikke er gode nok, mener Dyvik.

Samtidig understreker hun at det er positivt at Egmont, Aller og Aftenposten nå kommer med digitale løsninger.

- Det er et skritt i riktig retning. Men jeg tror dette bare er noe midlertidig. Det fungerer som en mellomting som oppfyller lesernes krav om mer digitalisering, men leserne ønsker å ha alt på ett sted uavhengig av hvem som eier bladene - ikke fire forskjellige apper. En aktør som oss eller noen andre vil komme med det som er framtida, tror Dyvik.

Om det blir Vio Media, vil tiden vise. Studentbedriften har nå flyttet seg fra Trondheim til Oslo. Seks personer, hvorav tre på heltid, jobber med konseptet. Finansieringen har så langt vært studielån og «softfunding» fra blant andre Innovasjon Norge. Etterhvert skal de også på investorjakt.

Samtidig som det ferdige produktet nærmer seg: Beta-testingen vil pågå gjennom sommer og tidlig høst, før endelig versjon kan være på plass.

- Vi skal produsere en rapport fra testingen, og utvikle tjenesten videre mens vi forsøker å overbevise utgiverne om å bli med videre på et kommersielt samarbeid. Målet vårt er å lansere noe i starten av 2016, sier Agnes Dyvik.

magasin+ 1

- Godt nok for nå

Når Medier24 utfordrer utgiverne som har lansert de nevnte tjenestene, er de på mange måter enige: Nei, dette er ikke den endelige tjenesten for framtida. Kanskje kommer det nye måter å lese og kjøpe innholdet på etter hvert.

Men enn så lenge er det godt nok, mener forlagdirektør Andreas Finborud i Aftenposten.

- Dette er noe som fungerer i dag, som gir leserne innhold - og som er økonomisk gangbart, sier Finborud.

Hans nye versjon av MAGASIN+ kom denne uka med bedre brukergrensesnitt, fullstendige arkiver - og nye løsninger for annonsører.

- Og om dette ikke er den samme teknologien vi skal ha om fem år, så ser vi at eAviser faktisk blir lest godt. Magasiner er også tilpasset skjermen bedre enn en avis, siden det er et mindre format, sier Finborud.

Samtidig understreker forlagsdirektøren, uten å bli veldig konkret: Aftenposten jobber med nye digitale tjenester for sine magasiner.

- Men vi skal ikke gå halsbrekkende løs på nye utviklingsprosjekter. Det er ikke vanskelig å bruke mye penger. Men vi skal også lage noe som fungerer og som gir bunnlinje.

flipp

«Dette er versjon 1.0»

Lignende uttalelser får vi fra Egmont Publishing. Kjetil Hyllseth er leder digital markedsføring og e-handel, og understreker at dette ikke er den endelige framtida.

- Dette er en start, en «1.0-versjon». Og ja, det er et digitalt produkt på papirets premisser. Samtidig er det et marked for det, og mange leser det faktisk, sier Hyllseth.

Ja, nesten alle som testet Flipp gjennom våren, ble med videre da testen ble til et betalt produkt. Hyllseth ønsker ikke å dele tall ennå, men slår fast at responsen etter lanseringen for to uker siden har vært god.

Samtidig er «Flipp» bare én av flere løsninger Egmont jobber med, understreker Hyllseth. Han visere også til at konsernet allerede har en sterk digital posisjon gjennom Klikk.no:

- Vi har Norges åttende største nettsted. Nå jobber vi med hvordan vi kan ta betalt for innhold, og har begynt å eksperimentere med det.

- Og «neste versjon» av Flipp - når kommer det?

- Vi håper å ha en beta ute i løpet av høsten. Da snakker vi om «native» løsninger som er laget for en digital verden, sier Hyllseth.

Egmont Publishing er som nevnt også en av utgiverne som tester Vio Medias «Netflix-modell» i disse dager.

- Vi har gitt de litt innhold, for å se hva vi kan få ut av det. Det er interessant å teste, og se om et er en modell for gode, digitale løsninger.

- Har du troa på Vio Media som en framtidig løsning?

- Vi får se - vi er i hvert fall interessert i å pakketere innhold på en måte som leserne vil ha det. Og Vio Media kan være en av flere mulige løsninger. Men om man skal få tak på «alt i verden» på ett sted, er jeg ikke sikker på. Folk er jo vant til å abonnere på flere tjenester, mener Hyllseth.

Til toppen