WideScribe nærmer seg også lansering av sin betalingsløsning

- Det blir et vårslipp av betalingsløsninger. Måtte den beste vinne!

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Medier24 skriver i dag om Miles, som holder på å utvikle betalingsløsningen Partikkel, for betaling av enkeltsaker på nettaviser og magasiner.

Det er imidlertid ikke den første tjenesten som er på vei; i fjor omtalte Medier24 også WideScribe - som da jobbet med en lignende løsning, men også med noen ulikheter.

Når Medier24 snakker med WideScribe-gründer Jens Tandstad denne uka, sier han at de etter utvikling og kontakt med bransjen gjennom 2015, nå i vinter nærmer seg en lansering på flere nettsteder.

- Vi lanserer i løpet av februar vi også, så det blir et vårslipp av betalingsløsninger i Norge! Måtte den beste løsningen vinne, sier Tandstad muntert.

Møter konkurransen offensivt

WideScribe-gründeren beskriver betalingsløsningen som en «trapp» opp mot abonnement, der målet vil være på sikt å konvertere lesere til abonnenter - samtidig som man kan betale for enkeltsaker.

- Det som viser seg ytterst for kunden må være enkelt - men samtidig  er dette et styringsverktøy for å skape abonnementsvekst og deling, sier Tandstad.

- Nå får dere konkurranse i «mikrobetalingsmarkedet». Hvordan oppleves det?

- Vi synes selvsagt det er litt uheldig at noen andre profiterer på det innsalget vi har gjort for mikrobetaling i 2015. Men slik er gründertilværelsen.

- Samtidig viser det at mange andre har tro på at dette vil virke! Det gir redaksjonene noe å velge i, og jeg er sikker på at når WideScribe og Partikkel settes opp mot hverandre vil man se forskjeller som er interessante, både på teknikk og pris, sier Tandstad.

- Vi mener løsningen bør være så minimal som mulig for forbrukeren, og samtidig integrere informasjonen på en god måte for avisene til å måle friksjonen underveis.

- Bransjen burde gå sammen

Samtidig mener Tandstad at dette burde «egentlig» mediebransjen ha kommet opp med selv, for lenge siden.

- Det utrolige er jo at redaksjonene ikke har gått sammen og utviklet dette selv. Dette handler fundamentalt sett bare om kjøpsfriksjon. Avisene samarbeider jo om hylleplass hos løssalgsstedene, og den samme bankterminalen brukes til å kjøpe både Dagbladet og VG.

- En felles betalingsløsning på nett burde være en helt naturlig ting for å få ned kjøpsfriksjonen på samme måte som i løssalgsbutikken. Mikrobetaling er en del av dette, men innlogging, privatliv og enkel administrasjon av mediekonsum er en annen, sier han.

Han mener én måte å løse dette på for mediebransjen er å gå sammen, bestemme seg for en felles innloggingsløsning for alle medlemmene i MBL - og så la leverandører konkurrere på å tilby beste pris- og teknologimodeller.

- Isteden ser vi nå leverandører tilby seg å ta 15-20% av omsetningen uten å kunne garantere at det blir enklere for forbrukeren - for det blir det først når det faktisk blir en felles løsning, mener Tandstad.

Tar betalt for tjeneste, ikke en cut

Ifølge Tandstad ser WideScribe også for seg en annen prismodell, der aktørene betaler for tjenesten i stedet for en cut av omsetningen.

- Vi mener det er mer logisk siden vi ikke har noen plattform for innhold som folk kommer til. Vi har også en angreløsning for de brukerne som mener artikkelen ikke var verdt prisen, noe som vil forenkle administrasjon, lavere pris for drift og gi en god indikator på hvilken type journalistikk folk er villig til å betale for, sier han.

Powered by Labrador CMS