ERIK WILBERG, konsulent, medieforsker - og førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI.

Wilberg: - Vanskelig å se andre løsninger enn at Amedia blir splittet opp og solgt stykkevis

- Verdiene ligger i de lokale markedsposisjonene, mener medieforsker Erik Wilberg.

Oslo (NTB): Mediegruppen Amedia er til salgs, men medieforsker Erik Wilberg tror det blir vanskelig å finne investorer.

Han tror i stedet konsernet blir solgt stykkevis og delt.

Amedia slik det fremstår i dag, er resultatet av at A-pressen kjøpte tidligere Edda Media for snart fire år siden. Telenor og LO eier drøyt 44 prosent hver av konsernet, men ønsker å selge seg ut eller ned.

Medieforsker Erik Wilberg sier til Klassekampen at det trolig blir vanskelig å finne investorer som vil satse på et avistungt mediekonsern.

– Det er vanskelig å forestille seg andre løsninger enn at Amedia blir splittet opp og delt. Verdien av selskapet ligger i de lokale markedsposisjonene. Og her er det flere aktører som kan tenkes å være interessert i å overta, sier Wilberg. Med 62 aviser i spill, ser han for seg en «spennende og skummel prosess».

Blant dem som kan være interessert i å kjøpe deler av Amedia, er Mentor Medier og datterselskapet Dagsavisen. Sistnevnte har tidligere overtatt Rogalands Avis fra nettopp Amedia og er også til stede i Drammen og Moss.

– Vi har ikke lagt skjul på at vi er interesserte i aviser som passer forretningsmessig med Dagsavisen og det som var fundamentet i det gamle A-pressen, sier publisher Eirik Hoff Lysholm.

(©NTB)

Til toppen