Her fra da det ble kjent at Sophie Elise og Fetisha Williams forlot NRK. Nå er Williams på egne bein og forteller om hvordan hun markedsfører podkasten.
Her fra da det ble kjent at Sophie Elise og Fetisha Williams forlot NRK. Nå er Williams på egne bein og forteller om hvordan hun markedsfører podkasten.

Slik jobber Fetisha med å markedsføre seg og poden sin

– Det er kjempehardt, ikke undervurder det.

Publisert Sist oppdatert

– Det føles veldig bra, men det er faen så mye hardt arbeid som er bak det.

Det sier Fetisha Williams under Radiodagene som er blitt avholdt på Ullevaal stadion de siste to dagene.

Torsdag ettermiddag var hun på scenen sammen med Wilde Siem og Gisle A.G. Agledahl for å fortelle intervjuer Liza Stokke og resten av tilhørerne om hvordan hun hadde klart å bygge suksessen med podkasten Fetisha +1.

Poden har mellom 125 000 og 150 000 avspillinger hver uke og oppsto som et resultat av svært mye støy rundt hennes tidligere partner Sophie Elise og et etter hvert så famøst bilde som ble delt i sosiale medier. 

– Ante ikke det skulle bli så stort

Da skjønte Siem hvor det bar og kontaktet Agledahl for å spørre om ikke han ville produsere podkasten. Men kort tid før de skulle gå på lufta trakk Sophie Elise seg fra prosjektet og man hadde fire dager på seg til å komme på et konsept og komme med en podkast. 

– Jeg ante ikke at det skulle bli så stort som det er blitt, men jeg ante det var rett å gå videre med Fetisha, sier Agledahl.

Konseptet er at gjestene er folk Williams har et forhold til før og det skal være gjester som hun kunne hatt med på fest, så er og publikum invitert med på festen.

Podkasten har fått tilbud fra flere mediehus, men de har valt å takke nei til tilbud for å bygge opp en egen, stor følgerskare. 

– Det er kjempehardt, ikke undervurder det. Vi vil at det skal være så høy kvalitet som mulig, sier Williams selv. 

Siem sier de har brukt mye tid på å bygge opp Wiliams som en profil med kokebok, intervjuer og presseoppslag.

Noe har vært nødvendig for de har hatt behov for å få inn penger fort. 

– Det er liksom en hel greie der mange er interessert i henne og hennes liv for hun har så et så annerledes liv, så vanskl å sammenligne denne pod med andre. har tjent penger med en gang, men har hatt behov for å tjene veldig mange penger med en gang

En erfaring de har gjort seg er at betalingsvillighet er mye høyere når de kommer til influensersamarbeid på TikTok og Instagram enn det er på en podkast med 100 000 lyttingene.

– Det overrasker meg litt at det er mindre betalingsvilje der du kommer rett inn i ørene på folk, sier Agledahl og legger til at man merker at podkastbransjen er en fersk bransje. 

– Utfordrende å navigere

– Det er fortsatt som om veien tråkkes opp på mange måter. Noen vil ha presedens og andre vil ha det på sine måter. Det er utfordrende å navigere i det. Det er det jeg har lyst til å si om det, sier han.

Wiliams selv bruker mye sosiale medier og peker på at det er gratis, raskt og ekstremt personlig. 

– Jeg vet ikke helt om vi hadde klart oss helt uten. Vi har prøvd å bygge et univers, SoMe er et sterkt verktøy, sier hun.

Snap er en kanal hun bruker mye, hun sier på den ene siden at hun ikke redigerer innholdet hun legger ut der, men sier og at hun klipper i det.

– Jeg oppdaget Snap i går. Jeg kaster ut ting. Jeg redigerer aldri innholdet, jeg klipper det, men bruker ikke filter. Jeg prøver å snakke og holde en samtale når jeg er på stories, som om jeg på telefonen med deg, sier hun. 

Hun sier at hun føler innholdet er veldig ærlig og autentisk.

– Hodeløshet er og viktig. Men jeg vet man skal være varsom, sier hun.

Hennes helt klare råd er å ikke tenke på at alt skal være perfekt.

Dette er publiseringsstrategien

– Ikke vær redd for å bli til mens man går. Mange vil ha det perfekt på første forsøk, men det er ikke slik det funker. Post, ha noe å se tilbake på, spytt ut innholdet og det blir til som du går, sier hun.

For å promotere poden er det litt mer striglet og de tar ut tre til fem bolker i uka, gjerne det aller beste innholdet. Så er det Snapshow på fire til seks minutter to ganger i uka.

De har og en helt klar publiseringsstrategi for podkasten. 

– Torsdager er en god dag å legge ut podkast på, sier Siem.

Poden blir publisert klokka fire om morgenen så alle som starter tidlig på jobb kan få den med seg, selv om det skaper utfordringer med å få ting på i pressen.

På søndager kommer det så en podkast med en co-host, for å skape en annen vibe, en mer nedpå og koselig samtale mellom to venner. 

– Det skal treffe deg når du er groggy etter en tur på byen, men det er åpent for endring, sier Siem. 

Wiliams på sin side har et siste råd til dem som driver med podkast.

Ikke se på de andre som konkurrenter, se på de som kollegaer. da får du mye mer ut av det.

Powered by Labrador CMS