JP/Politikens Hus har investeringskapital tilgjengelig og en uttalt strategi for å vokse gjennom oppkjøp. Det bekrefter konsernets styreleder Raoul Grünthal i et intervju med MediaWatch.
– Oppkjøp er en måte å aktivere strategien vår på. Vi har også gjort det med Bold.dk. Så vi er absolutt interessert i prinsippet, sier Grünthal, men understreker at muligheter kommer når de kommer.
Strategien er forankret i ønsket om å styrke økonomisk bærekraft, både kommersielt og politisk. Grünthal trekker blant annet frem medienes avhengighet av amerikanske teknologiselskaper som en utfordring.
– Vi har bygget opp en avhengighet som ikke er bærekraftig på lang sikt, sier han.
I årsrapporten for 2024 oppgir JP/Politikens Hus at de brukte netto 146 millioner danske kroner på investeringer. Konsernet har kapitalressurser på 1,7 milliarder kroner og en egenkapital på 3,6 milliarder.
Sammenlignet med konkurrenter som Amedia, Schibsted og Bonnier, som har gjort store oppkjøp i det nordiske mediemarkedet, har JP/Politikens Hus primært satset på nisjemedier som Bold og Feltet. De kjøpte også i mars Medier24 og KOM24 gjennom datterselskapet Watch Media Norge.
Grünthal viser til at ulike strategier og også konkurranserettslige hensyn kan spille inn.
For ordens skyld: Medier24 ble nylig kjøpt av Watch Media Norge - som eies av JP/Politikens Hus.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no