ANB-redaktør Kjell Werner (til høyre) mener LO Medias oppkjøp blir en god løsning for Avisenes Nyhetsbyrå. Her sammen med ANB-journalistene Helge Rønning Birkelund og Aslak Bodahl. (Foto: Øyvind Aukrust, LO Media)

104 år gammel arbeiderpresse-historie lever videre: Amedia selger restene av nyhetsbyrået ANB til LO Media

Fagforening skal eie nyhetsbyrå. ANB skal fortsatt levere til Amedias lokalaviser.

Amedia og LO Media skriver i en pressemelding mandag formiddag at sistnevnte nå kjøper ANB - Avisenes Nyhetsbyrå fra mediekonsernet.

Dermed kjøper LO på mange måter tilbake noe av det fagforeningen solgte i vinter, da LO sammen med Telenor og Fritt Ord solgte Amedia til Sparebankstiftelsen DNB og senere Amediastiftelsen.

- ANB har over 100 års historie som nyhetsformidler. Gjennom kjøpet av selskapet bidrar LO Media til å styrke arbeidslivsjournalistikken og videreføre nyhetsbyråets stolte tradisjoner, heter det i pressemeldingen.

- ANB er et av landets fremste redaksjonelle miljøer innenfor mange av de samme fagområdene som LO Medias redaksjoner dekker. Vi ser derfor mange muligheter for samarbeid og utvikling med dette kjøpet, sier daglig leder for LO Media, Tore Ryssdalsnes.

ANB har hatt som primæroppgave å levere innhold til Amedias lokalaviser. Dette videreføres som tidligere, selv om ANB nå skifter eier.

Samtidig gir avtalen mulighet for å levere ANBs innhold til flere medier, noe som kan gi en bredere distribusjon av byråets tjenester, heter det i meldingen.

Får større miljø

ANB har de seneste åra gradvis krympet, der funksjoner som sport og foto er satt ut eller overtatt av NTB scanpix. Etter siste nedbemanning for to år siden er det i dag fire ansatte igjen i byrået.

ANB har historie helt tilbake til 1912, da som Socialdemokratisk Pressekontor. Siden har byrået skiptet navn til Arbeidernes Pressekontor, A-pressens Oslo-redaksjon - og fra 2001 dagens navn, Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Nå kommer ANB inn i et større miljø med rundt 60 ansatte i LO Media, som lager medlemsblader til tretten LO-forbund, fagblader og nettsider.

Med på kjøpet er også nettavisen Siste.no, som er en felles plattform for ANBs produksjon.

Fortsetter som eget selskap

Overfor Medier24 vil ikke Stig Finslo, direktør for utgiverspørsmål i Amedia, kommentere prisen konsernet har fått:

- Vi er blitt enige om en avtale som vi mener er til gunst for alle parter som er involvert. Det representerer en vinn-vinn for alle, sier han.

- Må Amedias aviser nå betale for å kjøpe disse tjenestene fra et LO-eid ANB, eller kan det velges bort om de ikke ønsker det?

- De leveransene som ANB har til våre aviser, vil fortsette uforandret en periode framover. Vi har sikret en forutsigbarhet for det i avtalene. og det er kostnader som konsernet tar, sier Finslo.

- Nå skal Amedias aviser få journalistikk som produseres av et LO-eid selskap. Er det prinsipielt uproblematisk?

- Vi oppfatter det i hvert fall ikke som noe problem. Vi har en avtale med Avisenes Nyhetsbyrå AS, som skal drives videre som eget selskap og etter redaktørplakatens prinsipper. Leveransee vil ikke endre karaker, sier Finslo.

Til toppen