70.000 leste den hemmelige pinnekjøtt-oppskriften. Nå får Nordlys markedspris for satsing på sponset innhold.

MBL ga markedsprisen til nordnorsk content marketing.

nordlys-pinnekjott

Før jul ble en av de mest leste «sakene» på Nordlys.no en historie om hvordan du skulle koke pinnekjøtt uten pinner eller rist i bunn - men med poteter i stedet. Samt en fortelling om Eide Handels tradisjonsrike og lokalt produserte pinnekjøtt. Med tekst, video og bilder.

Både saken og videoen ble delt mange tusen ganger, og lest av enda flere. Ifølge mediehusets egne tall så 20.000 videoen i saken, mens 70.000 leste saken.

Og «enda bedre», fra et markedsståsted: Nordlys fikk betalt for å publisere historien. Det var nemlig en innholdsmarkedsføring, merket sponset innhold og produsert av en egen avdeling i mediehuset. 

Nordlys vant Mediebedriftenes Landsforenings (MBL) markedspris for 2014. Danny Pellicer, som er prosjektleder for content marketing i Nordlys og salgsdirektør Lena Slåtto. (Foto: Nordlys)
Nordlys vant Mediebedriftenes Landsforenings (MBL) markedspris for 2014. Danny Pellicer, som er prosjektleder for content marketing i Nordlys og salgsdirektør Lena Slåtto. (Foto: Nordlys) Foto: Nordlys

For dette har Nordlys nå fått markedsprisen fra Mediebedriftenes Landsforening. Prisen ble delt ut under Markedsdagene, som mandag fant sted i nettopp Tromsø. Nordlys tok prisen i finalekonkurranse med Fædrelandsvennen, Aftenposten, Sunnmørsposten og VG.

Og i juryens begrunnelse heter det:

Helhjertet satsing på innholdsmarkedsføring med profesjonelle ressurser. Satsingen ga  god posisjonering for både kunden og egen avis. Tiltaket åpner for et satsingsområde med videre muligheter for seg selv og andre i bransjen.

Prisen omtales på Nordlys.no, og der uttaler prosjektleder Danny Pellicer følgende:

- Det er utrolig artig å få en slik anerkjennelse for vår satsning på innholdsmarkedsføring som er helt nytt for oss, sier Danny Pellicer, som er prosjektleder for content marketing i Nordlys.

Til toppen