ATLE STAALESEN og THOMAS NILSEN er i gang med The Independent Barents Observer. (Foto: Privat)

«At sekretariatet ønsker å forfølge vår uavhengige nettavis, er dypt foruroligende»

Atle Staalesen og Thomas Nilsen nekter å slippe navnet Barents Observer.

Lite tyder på at konflikten rundt Barents Observer er over. Foreløpige siste kapittel de seneste ukene startet da avskjedigelsen av Thomas Nilsen ble trukket, men at han selv «valgte å si opp», for en årslønn i sluttpakke.

Så gikk det ikke lang tid før Nilsen og Atle Staalesen lanserte The Independent Barents Observer. Da hadde Staalesen også sagt opp og sluttet i Barentssekretariatet og Barents Observer, og rådgiver Trude Pettersen har også sagt opp sin stilling.

Dermed er det ingen igjen i Barentssekretariatet for å drive BarentsObserver. Men sekretariatet gir ikke opp, og styret vedtok forrige uke å legge drifta av avisa ut på anbud. Ganske raskt meldte Nordlys seg som interessert, for å drive i regi av Nord24 og Amedias publikasjoner i nord.

Styreleder Stig Olsen i Barentssekretariatet har også sendt brev til The Independent Barents Observer med trusler om rettslige skritt for urettmessig bruk av navnet.

Nå svarer Staalesen og Nilsen på anklagene. I et brev til Barentssekretariatet skriver Atle Staalesen at det er uriktig at det er Barentssekretariatet som har bygget opp Barents Observer gjennom 12 år:

Dette er rent faktisk feil. Jeg ønsker å gjøre de involverte parter klar over at dette navnet ble etablert av undertegnede i 2003. På eget initiativ og med egne midler registrerte og kjøpte jeg domenenavnet, hvorpå jeg opprettet og utviklet nettavisen BarentsObserver.com.

Og videre i brevet:

I tillegg, selv etter at jeg ble ansatt i Barentsekretariatet i 2004 og tok med meg BarentsObserver inn i jobben i 2005, betalte jeg personlig, med egne midler, for domenenavnet helt frem til 2013. Tilsvarende, domenenavnet stod registrert på mitt navn om med min personlige bostedsadresse helt frem til samme år.

(...)

Undertegnede ønsker å påpeke at kontrakten som ble inngått mellom Barentssekretariatet og undertegnede i 2005 om den driften av BarentsObserver ikke overfører rettighetene av navnet.

Staalesen beklager i brevet at sekretariatet nå vurderer rettslige skritt.

- Dette virker hevngjerrig fra styreleders side, skriver han.

Og avslutter brevet slik:

Vi er en dedikert redaksjon som har som formål å øke nyhetsdekningen av viktige spørsmål i norsk-russiske spørsmål og Barentsregionen generelt. Barentssekretariatet har som formål å styrke demokrati- og ytringsfriheten i samarbeidet med Russland. At det samme sekretariatet ønsker å forfølge vår uavhengige nettavis som nettopp er etablert for å styrke de samme målsetninger er oppsiktsvekkende og dypt foruroligende.

En rettsprosess om navn, bakgrunn og åndsverksrett for produktet, er noe vi skal strekke oss langt for å unngå. Det viktige må være at denne striden legges død, at det skapes ro for Barentssekretariatet til å jobbe videre med sine oppgaver til det beste for norsk, russiske forhold, samt at vi i The Independent Barents Observer kan forsette vår viktige jobb som uavhengig nyhetsformidler i regionen.

Til toppen