Espen Asheim (t.v.) begynte nettopp i Egmont Norge. Roger Hansen varslet nettopp sin avgang fra Aller Media.

Begge bladene i bransjen skifter sjefer

Egmont-sjef inn. Aller-sjef ut. Og nå må det omstilles.

Toppsjefene i de to største magasin- og ukebladselskapene i Norge «blir ny» i år. I går meldte flere medier at Roger Hansen gir seg som administrerende direktør i Aller Media Norge, etter mange år i selskapet.

Ifølge Kampanje opplyser Hansen at han slutter «av helsemessige årsaker».

- Jeg skal nå i tiden fremover ta vare på meg selv og komme meg ovenpå så raskt som mulig. Jeg vil være tilknyttet Aller som styremedlem etter at jeg slutter. Jeg har per i dag ingen andre planer enn at jeg skal stå på frem til jeg slutter nærmere sommeren, sier Hansen til Kampanje.

Konsernsjef Eirik Aller i det danske eierselskapet Aller Holding sier til samme nettsted at de primært leter etter en ekstern kandidat til jobben. Og han trenger ikke være norsk.

- Vi har et ideelt bilde og en profil vi søker, men jeg regner med at vi kommer til å inngå et kompromiss, sier Aller til Kampanje.

Klar for omstilling

På motsatt side av bladbransjen, finner vi den ferske Egmont-sjefen Espen Asheim. I et intervju med egen hjemmeside på egmontpublishing.no sier Asheim at han er klar for omstilling.

- Selskapet har alle mulige forutsetninger for å lykkes. Vi er store nok til å gjøre en forskjell, vi har historiske sterke merkevarer mot tydelige definerte målgrupper som er villige til å betale for godt innhold, vi har eiere som ønsker en sterk posisjon i relevante arenaer, og vi har mange meget dyktige ansatte som hver dag utfordrer gamle og nye sannheter. Vi vet ikke hvor denne utviklingen ender, men vi skal i hvert fall sørge for at vi koordinerer tett og tar tidlige posisjoner, sier han i informasjonen på egen hjemmeside.

- Det er ikke noe enten eller her, det er BALANSEN mellom for eksempel papir og digital som er det viktigste for oss for å sikre at vi tar med våre lesere, brukere og annonsører inn i en verden hvor vi til enhver tid leverer fantastisk relevant innhold til akkurat de målgruppene som er interessert i å betale for det – i de kanalene de ønsker i ha det – på en så effektiv måte som mulig, sier Asheim.

Til toppen