DANIEL BUTENSCHØN jobbet en periode på 2000-tallet for Morgenbladet. (Foto: Gard L. Michalsen)

Butenschøn skrev 20 artikler for Morgenbladet. Nå har avisa funnet plagiat i 10 av dem

- Beklager overfor leserne, sier redaktør Anna B. Jenssen.

For en måneds tid siden avslørte Øistein Refseth på Twitter at Daniel Butenschøn hadde plagiert The New Yorker under arbeid med en reportasje for Dagens Næringsliv. Mandag 27. juli eksploderte så saken i mediene, først omtalt på Medier24.

Så ble det raskt klart at det gjaldt langt mer enn bare én sak. DN går i disse dager gjennom alle saker Butenschøn har skrevet for avisa, og så langt er et tosifret antall plagiater eller andre former for juks, avslørt.

I kjølvannet av dette, ble en sak fra 2005 også dratt fram igjen. Allerede for ti år siden kunne Klassekampen og journalist Jon Hustad avsløre et plagiat Butenschøn begikk som frilansjournalist for Morgenbladet.

Derfor har Morgenbladet nå gått gjennom alle artikler Butenschøn hadde på trykk som frilanser i årene 2003 til 2005.

Mandag ble oversikten publisert på Morgenbladet.no, og den viser at at 20 saker han skrev for Morgenbladet, inneholdt 10 av dem enten plagiat eller andre uetteretteligheter.

«Kan ikke utelukke flere»

I redegjørelsen beskriver ansvarlig redaktør Anna B. Jenssen en arbeidsmetode ikke ulik den DN tidligere har beskrevet: Der journalisten har «blandet» research med egne intervjuer. Og noen ganger er ikke slike intervjuer foretatt. Slik beskriver Morgenbladet praksisen:

Oppsummeringen under består av det vi har fått bekreftet er feil, særlig avskrift. Butenschøn har vært behjelpelig i arbeidet med å gjennomgå artiklene, men ikke alle våre spørsmål kan besvares. I flere av Morgenbladets artikler er forfatterne av originalartikkelen oppgitt som intervjuobjekt, med sitater som er identiske med formuleringer i originaltekstene.

Butenschøn har bekreftet at han i enkelte tilfeller hentet sitater fra andres tekster, for så å forsøke å få sitatene godkjent fra kildene, for eksempel på e-post. Noen ganger har kildene godkjent sitatene, andre ganger ikke. Uansett om sitatene er godkjent eller ikke, mener vi dette ikke er god journalistisk praksis. Nå, ti år etter, kan Butenschøn hverken bekrefte eller avkrefte om han har snakket med alle som er oppgitt som intervjuobjekter.

Vi har gjort enkelte stikkprøver direkte til kildene for å undersøke om intervjuer er blitt gjort, men det har vist seg vanskelig å få klarhet i dette i dag. Vi kan derfor ikke utelukke at det finnes flere uregelmessigheter.

Og redaktør Jenssen skriver videre:

- Morgenbladet beklager overfor leserne at disse artiklene har funnet veien til publisering i denne formen. Vi vil ta kontakt med de amerikanske mediene som Butenschøn har kopiert fra. Avisen har også nedsatt en gruppe som gjennomgår interne rutiner for faktasjekk og journalistisk metode, samt våre etiske retningslinjer utover Vær Varsom-plakaten.

På lista over plagierte medier finner vi både Washington Post, The New Yorker, Boston Globe og en rekke amerikanske nettaviser.

Anna B. Jenssen - som de seneste åra har hoppet litt mellom Morgenbladet og Dagens Næringsliv - jobbet forøvrig i Morgenbladet for ti år siden. Hun var senere med på å ansette Butenschøn i Dagens Næringsliv. Og sa dette til Medier24 for noen uker siden:

- Ja, jeg var med på å ansette Daniel Butenschøn i 2007. Vi diskuterte plagiatsaken fra 2005 i ansettelsesintervjuet og Butenschøn overbeviste oss om at han hadde lært av sine feil og angret. Vi bestemte oss for å gi ham en sjanse til.

Til toppen