ANNONSØR-TV: Denne merkingen er god nok, slår PFU fast.

Dagbladets «annonsør-tv» skal til pers i PFU

Se sakslista for tirsdagens møte.

Tirsdag 24. februar møtes Pressens Faglige Utvalg igjen. På sakslista står fjorten saker til full behandling.

Etter mye oppstyr rundt innholdsmarkedsføring det siste året, blir det tema også denne gang.

Saksbehandlingen for klagen på VGs Minmote-lenker er dog ikke klar ennå. Mer om den saken kan du imidlertid lese her: VG-sjef mener Dagbladets klubbleder må ha «betydelige anlegg for avsindige konspirasjonsteorier»

Men en klage på Dagbladets «annonsør-tv» kommer nå til behandling i utvalget.

Det er Andreas Ringdal som har klaget inn Dagbladet. Ringdal er i denne sammenheng en vanlig leser, og jobber til daglig som webutvikler i Appex.

Det er de mye omtalte «annonsørfilmene» for Forsvaret som nå skal til pers i PFU. Ringdal reagerer på at det er vanskelig å skille mellom redaksjonelt og sponset innhold, og spesielt på at Dagbladet bruker sin egen dbtv-logo sammen med beatl innhold.

Dagbladet på sin side svarer at de mener filmen er tilstrekkelig merket både på forside og ikke minst på landingssiden med «annonsør-tv».

- Slik Dagbladet ser det, har avisen funnet et format som kan tjene til etterfølgelse for andre medier. Ved å lage egne sider for annonsør-tv opprettholdes de grunnleggende forhold i det presseetiske regelverk, skriver Dagbladet i sitt tilsvar.

Les resten av saksbehandlingen på Presse.no.

Dagbladets aktuelle annonsør-tv-filmer om Forsvaret kan du se på dbtv.no.

Sak behandles på ny

Totalt står altså fjorten saker til behandling, blant dem en sak som har vært behandlet i PFU tidligere:

Norges Korforbund sin klage mot Ballade ble behandlet av utvalget i fjor høst, men etter påtrykk fra klager er saken nå tatt opp til ny behandling.

I papirene erkjenner sekretariatet «at saksbehandlingen var under pari, og beklager at behandlingen ble slik». Klagen berører blant annet det prinsipielle spørsmålet om det er tilstrekkelig i forhold til imøtegåelse og tilsvarsrett, å lenke til andre saker med tilsvar.

Les mer om den spesielle klagesaken på Presse.no.

Sakslista i sin helhet ser slik ut:

Sak 225/14 – Kontrollkomiteen i Norges Korforbund mot Ballade

Sak 280/14 – NN mot Nettavisen

Sak 328/14 – Steinar Pedersen mot NRK (Sápmi)

Sak 351/14 – Andreas Ringdal mot Dagbladet

Sak 378/14 – Marit Larsen mot Bergens Tidende

Sak 384/14 – Cato Berglund mot iTromsø

Sak 385/14 – Jens Terje Johnsen mot Sunnmørsposten

Sak 386/14 – Jonny Tustevatn mot Rana Blad

Sak 391/14 – NN ved adv. Tollef Skobba mot Varden

Sak 396/14 – Bjørn Paust Range mot Østlandets Blad

Sak 405/14 – Helle Vestli mot TV 2

Sak 020/15 – Adv Svein Kristian Wikstrøm pva klient mot Sagat

Sak 029/15 – Fred Persen mot Sagat

Sak 033/15 – NN mot Telemarksavisa

Der sakene er lenket, betyr det at saksdokumentene er offentlig og lenken går til pdf på Presse.no.

Til toppen